برداشتی از واژه "وحی" در قرآن


چکیده مفهوم واژه " وحي "
و چون پروردگار مهرپرور انسان را سامان داد، از سرشت خود به او بخشید و روح خود در او دمید، اراده، فرشتگان یا کارگزاران خود را در خدمت وی گماشت، آنان را که از اراده و سرشت الهی خود رهنمون می گیرند را پیرو راه مهر پروردگار مهرپرور نامید و آنان کردارشان نیک و از مهربانان و نیایشگران هستند، برای انسان شگفت‌آور نباشد که اراده و سرشت الهی در کسی از جنس خودشان متجلی گردد، آیا ستمی بالاتر از دروغ بستن به پروردگار مهرپرور و یا ادعای دروغین تجلی سرشت و اراده الهی وجود دارد؟ من محمد انسانی مانند شما هستم جز آنکه باور دارم که جز پروردگار مهرپرور، پروردگاری نیست و از انباز آوران دوری میکنم و اراده و سرشت پروردگارم در من شکوفا و از آن پیروی میکنم و آن را در اختیار باورمندان نیکوکار می گذارم. همانگونه که پیش از من نیز مردانی در شهر هایی از این اراده و سرشت پروردگار مهرپرور برخوردار گردیده اند و من می کوشم تا روز رستاخیز که اراده پروردگارم میباشد شکیبا باشم، قطعا اگر من از سرشت و اراده الهی خود روی بگردانم و سخنم از نفس بدکنش باشد در رستاخیز از خشنودی پروردگارم برخوردار نخواهم شد و به شما و به همگان نیز در اینباره هشدار می دهم که راه مهر آن پروردگار یگانه را پذیرا شوید، کژی را از نفس خویش بدانیم و خود را سرزنش کنیم و مهربانی را تجلی اراده و سرشت الهی خود بدانیم. من بوسیله سرشت و اراده الهی خود به خبر های پوشیده آگاه و اسرار بر من آشکار می شود و بهمین طریق دانستم که ابراهیم از انباز آوران نبود و من نیز راه و رسم او را پیروی کردم، سرشت و اراده الهی من می گوید که ناباورمندان و ستمگران را رستاخیزی رنج آور خواهد بود و قرآن حاصل تجلی سرشت و اراده الهی من است همانگونه که زبور از داود است و به خاطر دوستی با شما و به خواهش نفس بدکنش قرآن را که تغییر ناپذیر است تغییر نمی دهم و در خوانش آن پیش از تجلی اراده و سرشت الهی ام شتاب نمی کنم که اگر برخلاف سرشت و اراده الهی خود عمل کنم گمراه شده ام، دیگر پیامبران نیز در معرض نفس بدکنش خود یا القائات آراسته و فریبکارانه دانایان بدسیرت و پیروان آنان بوده اند، من هم با اراده و سرشت الهی خود دانستم که گروهی از بدسیرتان دانا قرآن را شنیدند و آن را شگرف دانستند. در این قرآن نیکوترین داستانهایی که از آنها بی خبر بوده ام را برایتان بازگو می کنم، داستان نوح را پیش از این نه من و نه شما نمی دانستیم در آن هنگام که برادران یوسف عزمشان را جزم و نیرنگ پیشه نمودند نزد آنان نبودم، و این اخبار و رازهای پنهان را با ارادهَ و سرشت الهی خویش دانستم و این قرآن جز اراده و سرشت الهی که به طرز شگفت آوری در من متجلی گردیده نمی باشد، دل و دیده من دروغ نمی گویند، دل و دیده من باز هم در پایان زندگی و هنگام رستاخیز او را خواهد دید.

نظرات کاربران