برداشتی از واژه "کفر" در قرآن
1400-12-17 23:03:13مقدمه: متن زیر چکیده برداشت پژوهشگر از مجموعه ای شامل 33 آیه روشنگر و منتخب از کل قرآن است که از نگاه او تمام مفاهیم واژه کفر و مشتقات آن را نمایندگی می کنند ضمنا مجموعه آیات روشنگر مذکور و برداشتهای مفهومی هر یک از آیات در همین صفحه قابل مشاهده است، همچنین توضیحات بیشتری درباره برخی از واژگان تحت عنوان "روشنگریهای بیشتر" در پایان متن آمده است :
و چون پروردگار مهرپرور فرشتگان را در خدمت سرشت الهی انسان نهاد، ابلیس در خدمتِ نفسِ خودخواهِ ستمکارِ انسان درآمد و خودپرستی نمود و ستم پیشه کرد، سرشتِ الهی ی باورمندان آنان را از تاریکی ستم به روشنائی ی مهر و نفسِ بدکنشِ ستمکاران آنان را از روشنائی ی مهر به تاریکی ستم و رستاخیزِ پر حسرت می رساند، آنان که ادعا می کنند دل هاشان سرشتِ مهربانِ الهی را در نمی یابد، بدان خاطر است که دلهایشان را غبار ستم پوشانده است، هرکه پروردگار مهرپرور، فرشتگانِ در خدمتِ انسان، پیامبران و فرشتگانِ برگزیده جبراییل و میکاییل را باور ندارد از دیدار پروردگار مهرپرور در رستاخیز بی بهره می ماند، جبرئیل فرشته ی برگزیده الهی را باور کنید، من سرشتِ الهی ام را با او پُرکُنش می سازم و اینگونه است که سخنم در راستای سخن پیامبران پیشین است و باورمندان را سودمند می افتد. همه نیازهای انسان فراهم گردیده و هدایایِ الهی ی او بی شمار است و انسان ناسپاس و ستمکار است، انسانهایی که یکدیگر را دشمن داشته و به قتل می رسانند و به ناحق مورد تجاوز قرار میدهند، جز این نیست که سرشت مهربان خود را نادیده و از نفسِ بدکُنشِ خود پیروی می کنند، هدایایِ پروردگار مهرپرور به انسان را به یاد آوریم و از ستم پرهیز کنیم و به هستی مهر بورزیم و از موهبت هایش برخوردار شویم، پروردگار بسیار مهربان است، ستمکارانی که به سرشت الهی خود بازگشته و مهر بورزند در سایه مهر او خواهند بود. ای باورمندانِ مهربان پيش از فرا رسیدن مرگ و پایان داد و ستد، دوستی و پادرمیانی، عاشقانه از داشته های خویش به دیگران ببخشید تا از ناسپاسان و ستمکاران نباشید، پروردگار مهرپرور از کردار انسانها آگاه است، مهرورزی آشکار یا پنهان نسبت به تهیدستان چه نیکو و پوشاننده بدی هاست، این اراده ی الهی است که در انسان تجلی می یابد و انسان با نیکی و مهربانی، بدی را می زداید و رستاخیز خود را سرشار از خوبی و زیبایی می سازد، وظیفه هرکس به اندازه توانایی اوست، و هر کس پاسخگوی کردار خویش است و هیچکس بخاطر فراموشی و اشتباه بازخواست نشود و کسی بار گران را جز به اندازه توانایی بر دوش نگیرد اگرچه پیشینیان چنین کرده باشند، پروردگار مهرپرور مهربان و بدیها را با خوبی ها می پوشاند، آرزو داریم مهر پروردگار در سرشتِ ما متجلی و بر نفسِ بدکنشِ ستمکاران پیروز گردد، به درستی که پیام های من روشنگر و تنها نابکاران آن را نادیده می گیرند.
پیروی انسان ها از پیامبر پیروی از پروردگار مهرپرور است و اگر رویگردان شوند و انکار ورزند از مهر پروردگار بی بهره می شوند، آنان که آفرینش و هدایای ی الهی انسان و نوشته های راهگشای پیامبران را پوشیده می دارند از پروردگار مهرپرور و فرشتگان او دور می شوند، پروردگار مهرپرور نیکوکاران را می داند و کردار نیکو پوشیده نماند و سپاس آن گذارده شود، باورمندان به مهرِ پروردگار مهرپرور پالایش می شوند و ناباورمندان در تاریکی فرو می شوند، دل انسان اگر به هدایای الهی آرام نیابد، وسوسه های نفسِ بدکُنش و ستمکار او تا گاهِ مرگ فزونی می یابد، با آنکه انسان هدایایِ الهی ی خود را می شناسد اما آنها را ندیده انگاشته و چه بسیار که ستمکار می شوند، آیا می دانستی که نفسِ بدکنشِ انسان چگونه او را برای ستمکاری وسوسه می کند؟ هرکس نابخردانه به جای سرشتِ الهیِ نفسِ بدکنش را بخواند به خود ستم نموده و رستگار نمی شود، آنگاه که انسان از هر سو در خطر می افتد، وجدانِ الهی او سرشتِ مهربانِ الهی را می خواند و چون رهایی می یابد از نفسِ بدکنشِ خود پیروی می کند، ستمکاران خود را از مهرِ پروردگار مهرپرور دور می سازند و رستاخیزی پر رنج برای خود فراهم می آورند، اگرچه وجدان و سرشتِ مهربانِ انسان الهی است، اما برخی پروردگارِ مهرپرور را در همتایانِ خود ساخته می جویند، کردار انسان در رستاخیز داوری می شود و ستمکارانِ دروغ زن رستگار نمی شوند. اگرچه ناباورمندانِ ستمکار را ناخوش می آید، اما من با وجدان و سرشتِ مهربانِ الهی ی خویش پروردگارِ مهرپرور را می خوانم و چنین است که پروردگارِ مهرپرور باورمندانِ مهربان را دوست می دارد و ناباورمندانِ ستمکار دوستی ندارند، انسانی که با وسوسه ی نفسِ بد کنشِ خود ستم می کند در رستاخیز کردار خود را می بیند و از کردارِ خود بیزار می شود و پاسخی در برابر سرشتِ الهی خود ندارد، پروردگار مهرپرور انسان را آفرید، برخی پیرو سرشتِ مهربانِ الهی و برخی پیرو نفسِ ابلیسی و ستمکار شدند، ناباورمندانی که در ناباورمندی مرگ به سراغشان می آید خود را از دیدار پروردگار مهرپرور، فرشتگان و مهربانان محروم ساخته اند، در رستاخیز چهره هایی غمگین و چهره هایی شاد است، چهره ی آنان که هدایای الهی خود را نادیده انگاشته اند غمگین و ستمکاران را رنجی فراوان است.
نظرات کاربران