سوره النمل
وحشر لسليمان جنوده من الجن والإنس والطير فهم يوزعونَ(17)
برداشت از آیه :سپاه سلیمان از انسانها، دانایانِ بدسیرت و پیروانِ بلندپرواز آنان پدید آمده بود.
روشنگری:پروردگار مهرپرور در بدو آفرینش انسان، فرشتگان را بخدمت وی گماشت تا مژدهی جانشینی و راه رسیدن به خودش را محقق و به مدد نفخه الهیِ روح، انسان را صاحبِ اختیار و اراده گرداند و زان پس انسان بر سر دوراهی انتخاب خیر و شر یا مهربانی و ستمکاری قرار گرفت، فاصلهای از احسن الخالقین تا اسفل السافلین. انسانِ فرشتهخو و مهربان، دانا و کامل که ویژگیهای پروردگار مهرپرور را در خود پرورش داده، جانشین او شده و ارادهی او را مانند پیامبران در خود متجلی میسازد و به معراج میرود و انسان دیو سیرتِ دانایِ ستمکار، وجوه شیطانی و حیوانی را در خود پرورش و پدید میآورد.
قال عفريت من الجن أنا آتيك به قبل أن تقوم من مقامك وإني عليه لقوي أمينَ(39)
برداشت از آیه :دانایی بدسیرت گفت؛ پیش از آنکه برخیزی آن را به نزدتآورم و بر این کار بخوبی توانا هستم.
روشنگری:ابلیس، شیطان و جن = نفس بدکنش و انسان بدسیرتِ دانا.
ملائکه نماد نیروی الهی راستی و مهربانی در انسان است حال آنکه شیطان و ابلیس و جن نماد نیروهای نفسانی و ستمکارانه انسان است که در برداشت مفهومی قرآن دیو خوانده شده.
واژه طیر یا بعدا هدهد که در آیه 17 و آیات بعدی سوره نمل آمده و با توجه به ماموریتها، شاید اشارهای به قدرت پرواز یا بلندپروازی دانایانِ بدسیرت است.
ويوم ينفخ في الصور ففزع من في السماوات ومن في الأرض إلا من شاء الله وكل أتوه داخرينَ(87)
برداشت از آیه :در رستاخیز چون انسانها دوباره روح یابند بجز آنانکه سرشتِ الهیِ خویش را متجلی ساخته اند بقیه در حسرت اند.
وترى الجبال تحسبها جامدة وهي تمر مر السحاب صنع الله الذي أتقن كل شيء إنه خبير بما تفعلونَ(88)
برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور به کردار همگان آگاه است و هرچیز را در حد کمال آفریده است، در رستاخیز کوههای جامد مانند ابرهای آسمان بهحرکت درآیند.
من جاء بالحسنة فله خير منها وهم من فزع يومئذ آمنونَ(89)
برداشت از آیه :در رستاخیز، نیکوکاران از هراس در امان و جایگاهی والا خواهند داشت.
ومن جاء بالسيئة فكبت وجوههم في النار هل تجزون إلا ما كنتم تعملونَ(90)
برداشت از آیه :در رستاخیز همگان در گرو کردار خویش هستند و ستمکاران را درد و رنج و پشیمانی خواهد بود.
وأن أتلو القرآن فمن اهتدى فإنما يهتدي لنفسه ومن ضل فقل إنما أنا من المنذرينَ(92)
برداشت از آیه :من قرآن، راهنمایِ زندگی و هشدارِ رستاخیز را برای شما میخوانم، انتخابِ راه یا بیراهه با شماست.
نظرات کاربران