دين
چکیده ی مفهوم واژه :سرشتِ الهی شنوا و دانا است، انسان در انتخاب راه و آئین خود آزاد است چون راهِ مهر روشن و از راهِ ستم جدا است، بلندای رتبهی هر کس به دست خود اوست، هرکس از وسوسهی نفس بدکنش روی بگرداند و راه سرشتِ مهربانِ الهیِ خود را باور نماید به دستاويزي استوار و بیگسست دستیافته است، افسوس بسیاری درنمییابند که سرشتِ همیشه پاک و همیشه بیدارِ انسان، همان سرشتِ پروردگارِ مهرپرور است و راه و رسم برخاسته از آن استوار خواهد ماند.
من بیریا پیرو راه و رسمِ سرشتِ مهربانِ الهیام هستم، هرچند نفسِ نامهربانِ ناباورمندان را ناخوش آید، بدون هیچ اختلافی راه و رسم سرشتِ مهربانِ الهیِ من، یکسان با راه و رسم الهیِ نوح و ابراهیم و موسی و عیسی است، پیروی خالصانه از سرشتِ الهی و راه و رسمِ پاک آن را بر خود فرض میدانم، او را نیایش میکنم و به دیگران مهر میورزم و این راه و رسمِ پایدار است.
آیا آنکه سرشتِ الهی را باور ندارد میشناسی؟ آنکه بیکسان را از خود میراند و آنکه به زندگی بینوا بیپروا است.
روشنگری هایِ بیشتر:
دین، راه و رسم و آئینِ منتخبِ سرشتِ الهیِ انسان( دین الله) است. مهربانی(ملائکة الله) و یا ستمکاری( نفس بدکنش/شیطان) را انسان به کمک ارادهی الهیِ خود (امرالله) انتخاب مینماید.
منشاء سرشتِ الهی انسان (فطرة الله) است که در هنگام آفرینش در وی دمیده شده است( روح الله).
تجلیِ سرشتِ الهی در انسان(اذن الله) است.
مجموع کنشهای بالا، راه و آئینِ مهرِ پروردگارِ مهرپرور (صراط الله/صراط مستقیم) است.
آیات روشنگر
1 | آیه 4 - سوره الفاتحه
مالك يوم الدين
برداشت از آیه :پادشاه روزِ رستاخیز.
لا إكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي فمن يكفر بالطاغوت ويؤمن بالله فقد استمسك بالعروة الوثقى لا انفصام لها والله سميع عليم
برداشت از آیه :سرشتِ الهی شنوا و دانا است، انسان در انتخاب راه و آئین خود آزاد است چون راهِ مهر روشن و از راهِ ستم جدا است، هرکس از وسوسهی نفس بدکنش روی بگرداند و راه سرشتِ مهربانِ الهیِ خود را باور نماید به دستاويزى استوار و بیگسست دستیافته است.
روشنگری:لا إكراه في الدين = راه و رسم انسان به انتخاب اوست.
3 | آیه 85 - سوره آل عمران
ومن يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين
برداشت از آیه :راهِ صلح و آشتی شایستهی انسان است و جز آن رستاخیزی زیانبار دارد.
4 | آیه 161 - سوره الانعام
قل إنني هداني ربي إلى صراط مستقيم دينا قيما ملة إبراهيم حنيفا وما كان من المشركين
برداشت از آیه :سرشتِ الهی مرا به راهی راست و آئینی استوار راهنمایی میکند، همان راهِ ابراهیم پاک سرشت و باورمند.
روشنگری:دین، راه و رسم و آئینِ منتخبِ سرشتِ الهیِ انسان( دین الله) است. مهربانی(ملائکة الله) و یا ستمکاری( نفس بدکنش/شیطان) را انسان به کمک ارادهی الهیِ خود (امرالله) انتخاب مینماید.
منشاء سرشتِ الهی انسان (فطرة الله) است که در هنگام آفرینش در وی دمیده شده است( روح الله).
تجلیِ سرشتِ الهی در انسان(اذن الله) است.
مجموع کنشهای بالا، راه و آئینِ مهرِ پروردگارِ مهرپرور (صراط الله/صراط مستقیم) است.
فبدأ بأوعيتهم قبل وعاء أخيه ثم استخرجها من وعاء أخيه كذلك كدنا ليوسف ما كان ليأخذ أخاه في دين الملك إلا أن يشاء الله نرفع درجات من نشاء وفوق كل ذي علم عليم
برداشت از آیه :سرشتِ الهیِ انسان داناتر است و بلندای رتبهی هر کس به دست خود اوست، چون آئین پادشاه اجازهی بازداشت نمیداد پس یوسف به ترفندی روی آورد.
وله ما في السماوات والأرض وله الدين واصبا أفغير الله تتقون
برداشت از آیه :همه هستی از آنِ پروردگار مهرپرور است و راه و رسمِ نیکوکاری نیز از سرشتِ الهی است.
روشنگری:دین واصب = آئین، راه و رسم جاودانه، سرشتِ همیشه بیدار الهی در انسان.
تقوا = نیکوکاری.
فأقم وجهك للدين حنيفا فطرت الله التي فطر الناس عليها لا تبديل لخلق الله ذلك الدين القيم ولكن أكثر الناس لا يعلمون
برداشت از آیه :افسوس بسیاری درنمییابند که سرشتِ همیشه پاک و همیشه بیدارِ انسان، همان سرشتِ پروردگارِ مهرپرور است و راه و رسم برخاسته از آن استوار خواهد ماند.
روشنگری:دین، راه و رسم و آئینِ منتخبِ سرشتِ الهیِ انسان( دین الله) است. مهربانی(ملائکة الله) و یا ستمکاری( نفس بدکنش/شیطان) را انسان به کمک ارادهی الهیِ خود (امرالله) انتخاب مینماید.
منشاء سرشتِ الهی انسان (فطرة الله) است که در هنگام آفرینش در وی دمیده شده است( روح الله).
تجلیِ سرشتِ الهی در انسان(اذن الله) است.
مجموع کنشهای بالا، راه و آئینِ مهرِ پروردگارِ مهرپرور (صراط الله/صراط مستقیم) است.
للدين حنيفا = راه و رسم پاک.
الدين القيم = آئین استوار.
فطرت الله = سرشتِ مهربانِ پروردگار مهرپرور.
در قرآن از آیه 31 تا آیه 34 سوره بقره، آیه 70 الاسراء، آیه 14 سوره المؤمنون، آیه 72 سوره ص، آیه 30 سوره الروم، آیه 72 احزاب، آیه 39 نجم، آیات 14 و 15 قیامت، آیه 6 انشقاق، آیه 8 شمس، آیه 4و5 تین، آیات 6،7،8 زلزله، آیه 6 عادیات، رتبه های اعطایی به انسان را نام می برد:
1- انسان را جانشین خود بر روی زمین معرفی میکند.
2- فرشتگان را از شناخت کامل انسان عاجز قلمداد میکند.
3- با آموزش اسماء دانایی انسان را به کمال میرساند.
4- افزونی دانایی انسان را نسبت به فرشتگان به نمایش میگذارد.
5- فرمود تا فرشتگان انسان را ستایش نموده و در خدمت او قرارگیرند.
6- فرمود فرزندان آدم را گرامی داشته و بر بسیاری برتری بخشیده است.
7- پروردگار مهرپرور خشکی و دریا را تحت سلطه فرزندان آدم قرار داد و چیزهای پاکیزه را روزی او نمود.
8- پروردگار بخاطر کمال خلقت انسان برخود درود و آفرین میگوید.
9- پروردگار پس از آفرینش اولیه انسان از روح خود در انسان میدمد.
10- پروردگار انسان را بر سرشتِ مهر خویش آفریده است.
11- انسان کوچک اندام چه شجاع و پرتوان است، او اراده و سرشت الهی را که عظمت کهکشانها در برابرش ناچیز است را با خود دارد.
12- فرمود انسان هرچه را بخواهد از راه تلاش به دست آورد.
13- فرمود انسان بر درون خود آگاه است.
14- فرمود انسان حتی آنگاه که بهانه میتراشد، بر درون خود آگاه است.
15- فرمود اگرچه با رنج و تلاش فراوان، لیکن انسان به پروردگارش خواهد رسید.
16- اختیار بدکاری و نیکوکاری در وجود انسان بنا نهاده شده است.
17- آفرینش انسان نیکو ترین مرتبه از آفرینش هستی است.
18- اما همین انسان نیکوترین مرتبه، به پست ترین مرتبه آفرینش نیز فرو میافتد.
19- در روز رستاخیز هر کس به اندازه وزن ذره ای نیکی کرده آن را خواهد دید ، و هرکس به اندازه وزن ذره ای بدی نموده آن را خواهد دید.
20- و با این همه انسان در برابر پروردگارش ناسپاس است.
إنا أنزلنا إليك الكتاب بالحق فاعبد الله مخلصا له الدين
برداشت از آیه :به درستی که قرآن راهنمای پیروی از راه و رسم نابِ سرشتِ الهی است.
ألا لله الدين الخالص والذين اتخذوا من دونه أولياء ما نعبدهم إلا ليقربونا إلى الله زلفى إن الله يحكم بينهم في ما هم فيه يختلفون إن الله لا يهدي من هو كاذب كفار
برداشت از آیه :راه و رسم ناب، پیروی از سرشتِ الهی است و بیگمان آنانکه به دروغ و ستم تفسیر و تعبیر دیگری دارند در رستاخیز داوری خواهد شد.
قل إني أمرت أن أعبد الله مخلصا له الدين
برداشت از آیه :من بیریا فرمانبر راه و رسمِ سرشتِ الهیام هستم.
روشنگری:ارادهی الهیِ من، از سرشتِ مهربانِ الهی و آئین مهرِ الهیِام پیروی میکند.
فادعوا الله مخلصين له الدين ولو كره الكافرون
برداشت از آیه :من بیریا پیرو راه و رسمِ سرشتِ مهربانِ الهیام هستم، هرچند نفسِ نامهربانِ ناباورمندان را ناخوش آید.
روشنگری:دین، راه و رسم و آئینِ منتخبِ سرشتِ الهیِ انسان( دین الله) است. مهربانی(ملائکة الله) و یا ستمکاری( نفس بدکنش/شیطان) را انسان به کمک ارادهی الهیِ خود (امرالله) انتخاب مینماید.
منشاء سرشتِ الهی انسان (فطرة الله) است که در هنگام آفرینش در وی دمیده شده است( روح الله).
تجلیِ سرشتِ الهی در انسان(اذن الله) است.
مجموع کنشهای بالا، راه و آئینِ مهرِ پروردگارِ مهرپرور (صراط الله/صراط مستقیم) است.
شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا والذي أوحينا إليك وما وصينا به إبراهيم وموسى وعيسى أن أقيموا الدين ولا تتفرقوا فيه كبر على المشركين ما تدعوهم إليه الله يجتبي إليه من يشاء ويهدي إليه من ينيب
برداشت از آیه :بدون هیچ اختلافی راه و رسم سرشتِ مهربانِ الهیِ من، یکسان با راه و رسم الهیِ نوح و ابراهیم و موسی و عیسی است، آنان راهیاب و پیرو سرشتِ الهی خود بودند هرچند ستمکاران را ناخوش آید.
13 | آیه 9 - سوره الصف
هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون
برداشت از آیه :من با سرشتِ الهی خویش از سرشتِ الهی همهی انسانها پشتیبانی میکنم، هرچند که ستمکاران را ناخوش میآید.
وما أمروا إلا ليعبدوا الله مخلصين له الدين حنفاء ويقيموا الصلاة ويؤتوا الزكاة وذلك دين القيمة
برداشت از آیه :پیروی خالصانه از سرشتِ الهی و راه و رسمِ پاک آن را بر خود فرض میدانم، او را نیایش میکنم و به دیگران مهر میورزم و این راه و رسمِ پایدار است.
روشنگری:لیعبدوا = پیروی
دین = راه و رسم.
دین القیمة = آئین پایدار.
بسم الله الرحمن الرحيم أرأيت الذي يكذب بالدين
برداشت از آیه :با نام پروردگار مهرپرورِ مهربان، آیا آنکه سرشتِ الهی را باور ندارد میشناسی؟
روشنگری:دین، راه و رسم و آئینِ منتخبِ سرشتِ الهیِ انسان( دین الله) است. مهربانی(ملائکة الله) و یا ستمکاری( نفس بدکنش/شیطان) را انسان به کمک ارادهی الهیِ خود (امرالله) انتخاب مینماید.
منشاء سرشتِ الهی انسان (فطرة الله) است که در هنگام آفرینش در وی دمیده شده است( روح الله).
تجلیِ سرشتِ الهی در انسان(اذن الله) است.
مجموع کنشهای بالا، راه و آئینِ مهرِ پروردگارِ مهرپرور (صراط الله/صراط مستقیم) است.
16 | آیه 2 - سوره الماعون
فذلك الذي يدع اليتيم
برداشت از آیه :آنکه بیکسان را از خود میراند.
17 | آیه 3 - سوره الماعون
ولا يحض على طعام المسكين
برداشت از آیه :و آنکه به زندگی بینوا بیپروا است.
18 | آیه 6 - سوره الکافرون
لكم دينكم ولي دين
برداشت از آیه :من به راه و رسم خود و شما به آئین خود.
روشنگری:من از سرشتِ الهی خود و شما از نفسِ بدکنش خود پیروی میکنیم.
دین، راه و رسم و آئینِ منتخبِ سرشتِ الهیِ انسان( دین الله) است. مهربانی(ملائکة الله) و یا ستمکاری( نفس بدکنش/شیطان) را انسان به کمک ارادهی الهیِ خود (امرالله) انتخاب مینماید.
منشاء سرشتِ الهی انسان (فطرة الله) است که در هنگام آفرینش در وی دمیده شده است( روح الله).
تجلیِ سرشتِ الهی در انسان(اذن الله) است.
مجموع کنشهای بالا، راه و آئینِ مهرِ پروردگارِ مهرپرور (صراط الله/صراط مستقیم) است.
ورأيت الناس يدخلون في دين الله أفواجا
برداشت از آیه :خواهی دید که گروههای گستردهی از مردم از سرشتِ الهیِ خود پیروی میکنند.