سوره یونس
أكان للناس عجبا أن أوحينا إلى رجل منهم أن أنذر الناس وبشر الذين آمنوا أن لهم قدم صدق عند ربهم قال الكافرون إن هذا لساحر مبينَ(2)
برداشت از آیه :چهجای شگفت که اراده و سرشتِ الهی در کسی از جنس خودتان هویدا و شما را هشیار و باورمندان را مژدهی جایگاهی راستین در رستاخیز دهد؟ دریغا که ستمکاران این را افسون مینامند.
روشنگری:اوحینا: اراده و سرشتِ الهی تجلی و تابش یافت. (وحی و امر یک توان الهی و ویژه کسانی است که به سوی انسان احسن تقویم سیر می کنند)
إن ربكم الله الذي خلق السماوات والأرض في ستة أيام ثم استوى على العرش يدبر الأمر ما من شفيع إلا من بعد إذنه ذلكم الله ربكم فاعبدوه أفلا تذكرونَ(3)
برداشت از آیه :همانا پروردگار مهرپرور سپهر را در اندکی از زمان بیافرید و سپس جانِ انسان را با خرد آمیخت، و مقرر فرمود انسان با پیروی از سرشتِ الهی همراه او میشود.
روشنگری:فی ستة ایام = در زمانی اندک
استوی علی العرش = در پهنه هستی استوار ساخت
یدبر الامر = جان را با خرد آمیخت
شفیع = همراه پروردگار در رستاخیز، همراهی.
بعد اذنه = بفرموده، پرکنش ساختن سرشتِ الهی، اجازه و ارادهی بالقوه پروردگار مهر پرور را به فعل درآوردن و به مرتبهی نبوغ و آفرینش دست یافتن. اذن در انسانها دارای مراتب است و مرتبه هرکس بستگی به میزان کنشِ سرشت و ارادهی الهی او دارد، پیامبران به بالاترین مرتبه اذن دستیافته و به مرتبه همراهی (شفاعت) با پروردگار مهرپرور رسیده اند و برخی از آنان به آفرینش دست مییازند و برخی به معراج میروند.
ذلکم الله ربکم فاعبدوه افلا تذکرون = راه مهر پروردگار مهر پرور را به یاد آورید و بپیمایید.
وإذا تتلى عليهم آياتنا بينات قال الذين لا يرجون لقاءنا ائت بقرآن غير هذا أو بدله قل ما يكون لي أن أبدله من تلقاء نفسي إن أتبع إلا ما يوحى إلي إني أخاف إن عصيت ربي عذاب يوم عظيمَ(15)
برداشت از آیه :این قرآن روشنگر نورِ سرشت و ارادهی الهیِ من است و وسوسهی نفسِ بدکنش نمیباشد و آن را برای خوشآمد ناباورمندان تغییر نمیدهم و رستاخیز خود را رنجآور نمیسازم.
روشنگری:يوحى = تجلی سرشت و اراده الهی انسان
ويعبدون من دون الله ما لا يضرهم ولا ينفعهم ويقولون هؤلاء شفعاؤنا عند الله قل أتنبئون الله بما لا يعلم في السماوات ولا في الأرض سبحانه وتعالى عما يشركونَ(18)
برداشت از آیه :آنچه را میدانم و شما نمیدانید را میگویم؛ پروردگارِ هستی آفرین یگانه است و همتایی ندارد، راهِ مهرِ او را بپیمایید، نه راهِ آنان که در رستاخیز نه سود و زیان دارند و نه پادرمیانی توانند.
وما كان الناس إلا أمة واحدة فاختلفوا ولولا كلمة سبقت من ربك لقضي بينهم فيما فيه يختلفونَ(19)
برداشت از آیه :سرشتِ انسانها یگانه و از مهر است، اختلاف آنان به دلیل پیروی از نفسِ بدکنش و ستمگری است و رستاخیز روز داوری درباره اختلافات است.
إن الله لا يظلم الناس شيئا ولكن الناس أنفسهم يظلمونَ(44)
برداشت از آیه :به درستی که در سرشت الهی هیچ کس ذره ای ستم نباشد و ستمها از نفسِ بدکنشِ انسان است.
روشنگری:رنج و درد انسان ها را می توان با مهربانی و نیکوکاری، پیشگیری، کاهش و جبران نمود.
ولو شاء ربك لآمن من في الأرض كلهم جميعا أفأنت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنينَ(99)
برداشت از آیه :مهر و اراده و اختیار در سرشت الهی انسان است و من نمی توانم برخلاف اراده آنان عمل کنم.
روشنگری:دو آیه 99 و 100 بر اختیار انسان تاکید دارد.
ولو شاء ربك لامن من في الارض كلهم جميعا = و اگر پروردگارت [به اراده حتمی] میخواست، تمامی اهل زمین ایمان میآوردند = اگر پروردگارم خواسته بود، همه انسان ها را باورمند می آفرید.
افانت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنين = پس آیا تو مردم را به اکراه وامیداری تا اینکه مؤمن شوند؟ = بنابراین من چگونه توانم آنان را وادار به باورمندی کنم؟
ما كان لنفس ان تؤمن الا باذن الله = حال آنکه هیچ کسی را نرسد که جز به اذن [و توفیق] الهی ایمان آورد = باورمندیِ هرکس به خواست خودش می باشد.
يجعل الرجس على الذين لا يعقلون = پلیدی را بر کسانی که تعقل نمیکنند = چرا خردورزی نمی کنید؟
وما كان لنفس أن تؤمن إلا بإذن الله ويجعل الرجس على الذين لا يعقلونَ(100)
برداشت از آیه :باورمندی به سرشتِ مهربانِ الهی، خردورزی و فرمودهی پروردگار است و پیروی از نفسِ بدکنشِ گزینهی نابخردان و ستمگری است.
روشنگری:دو آیه 99 و 100 بر اختیار انسان تاکید دارد.
ولو شاء ربك لامن من في الارض كلهم جميعا = اگر پروردگارم خواسته بود، همه انسان ها را باورمند می آفرید.
افانت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنين = = بنابراین من چگونه توانم آنان را وادار به باورمندی کنم؟
ما كان لنفس ان تؤمن الا باذن الله = باورمندی در سرشت الهی انسان است.
يجعل الرجس على الذين لا يعقلون = نفس بدکنش گزینه نابخردان است.
واتبع ما يوحى إليك واصبر حتى يحكم الله وهو خير الحاكمينَ(109)
برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور برترین پادشاه است و من از تابشِ سرشت و اراده الهی خود پیروی میکنم و تا روز رستاخیز شکیبا میمانم.
نظرات کاربران