اذن

چکیده ی مفهوم واژه :یگانه پروردگار مهرپرور، فرمانروای آسمان‌ها و زمین، بی‌خواب، بی‌مرگ، والا‌مرتبه، بزرگ، زنده، داننده‌ی پیدا و پنهان و بخشنده‌ی دانش، سپهر را در اندکی از زمان بیافرید و سپس جانِ انسان را با خرد آمیخت و جانشینی پروردگار محقق و انسان با تجلیِ سرشتِ الهیِ خود، هم‌راه او گردد و فرموده تا زمین و دریا و آسمان سامان یابد و فرمان‌بردار انسانِ آگاه باشد و مقرر فرمود تا انسان سخنِ پروردگارِ مهرپرور، بلند‌مرتبه و فرزانه را تنها از راهِ تجلیِ سرشتِ الهیِ خود و یا از پیامِ پیامبران بشنود، و مقرر فرمود آنگاه که سرشتِ الهیِ خویش را پُرکُنش سازیم سخن الهی گردد و راهِ مهرِ آن پادشاه ستودنی را نشان دهد و انسان‌ها را از تاریکیِ ستم بسوی روشنایِ مهر رهنمون سازد، مردم حق‌شناس می‌دانند که سرشتِ الهی مانند نسیم و باران، پربار و نفسِ بدکنش مانند شوره‌زار، سترون باشد.ستمکارانِ پیرو نفسِ بدکنش، تا روز رستاخیز پیوسته در رنج و سختی باشند و پروردگار چنین اراده فرمود که زندگی انسان با مرگ به پایان رسد، بهره‌ی انسانِ سپاسگزار از هر دو جهان به اراده و انتخاب خود اوست و آن مهربان چنین مقرر فرموده تا در رستاخیز آنان‌که سرشت و اراده‌ی الهی‌شان متجلی و نیکو گفتار بوده‌اند، با او هم‌راه شوند وتنها انسانِ پیرو سرشتِ الهی با پروردگار مهرپرور نیکو سخن بگوید و آنچه پروردگار مهرپرور مقرر فرماید سزاوار است.

پروردگار مهرپرور اراده فرموده که انسان‌های باورمند، شکیبا و پیرو سرشتِ الهی هر چند اندک باشند، بر انسان‌های ناباورمند و پیرو نفسِ بدکنش هرچند بسیار، پیروز گردند و مقرر فرموده، آنگاه که انسان از نفسِ بدکنش پیروی کند، سرشتِ الهی از پیروزی باز می‌ماند و این آزمونی برای انسان است و از برخورد سرشت‌ِ الهی و نفس‌ِ بدکنش باورمندان شناخته شوند و هرکس که از سرشتِ الهی خویش پیروی کند از تاریکی ستم به نور صلح و آشتی و خشنودی رهنمون گردد. او مقرر فرموده، توانِ پیروِ شکیبایِ سرشتِ الهی، بیش از ده برابر توانِ پیروِ نفسِ بدکنش باشد و انسانِ کامل بر دانایانِ بدسیرت و پدیده‌ها و معادنِ طبیعت چیره باشد.

مقرر فرمود تا سرشتِ الهیِ مریم، کودکش را از خردسالی کتاب و دانائی بیاموزد و عیسی نیز با سرشتِ الهیِ خویش پرنده آفرید، بیماران را بهبود بخشید و مرگ را بیرون ساخت ولی ستمکاران او را افسونگر پنداشتند، برای باورمندان، آفرینش پرنده از خاک، بهبودی بیماران، جان بخشیدن به مردگان و آگاهی از امور پنهان همه از نشانه‌های تجلیِ سرشتِ الهیِ عیسی است، پیامبران انسان‌هایی هستند که به سرشتِ الهیِ خویش پشتگرم و آن را اراد‌ه‌ی پروردگار می‌دانند و در کردار و گفتار از آن پیروی کنند.




روشنگری‌های بیشتر:
الف- برداشت از مفهوم اذن عبارت از پرکُنش ساختن سرشتِ الهی انسان است، اجازه بالقوه پروردگار مهرپرور به انسان را در خود به فعل درآوردن و به مرتبه‌ی نوعی از نبوغ و آفرینش دست یافتن. اذن در انسان‌ها دارای مراتب است و مرتبه‌ی هرکس بستگی به میزان کنشِ سرشت و اراده‌ی الهی اوست، پیامبران به بالاترین مرتبه‌ی اذن دست یافته و به‌مرتبه‌ی شفاعت رسیده و شفیع یا هم‌راه پروردگار مهرپرور می‌شوند و برخی به آفرینش دست می‌یازند همان‌گونه که عیسی پرنده خلق نمود و یا محمد به معراج رفت.
اذن و مشیت الهی این‌گونه است که انسان دارای فطرتی الهی باشد و فطرتِ الهی انسان اگر با نفس(شیطان) بدکنش او همراه نگردد می‌تواند تجلی یابد و از خدمت فرشتگان سجده کننده وی بهره مند گردد و شفیع و هم‌راه پروردگارش باشد و مانند برخی از پیامبران به مرحله‌ی آفرینش و عبور از قانون علیت برسد .
ب- اذن الهی همان اسباب و وسایلی است که به‌صورت تکوینی برای انسان فراهم گردیده است و از آن جمله‌اند:
1- وجود سرشت و فطرت الهی در انسان است.
2- مرحله وحی و تجلی فطرت و سرشت الهی در انسان. در این مرحله انسان دانای اسماء شده و به آگاهی کامل می‌رسد.
3- مرحله روح و اراده و رسیدن به آفرینش(معجزه) و هم‌راهی با پروردگار مهرپرور. در این مرحله انسان از خدمت فرشتگان سجده کننده‌اش بهره‌مند می‌گردد.
ج- و پروردگار مهرپرور آنگاه که انسان را آفرید از فطرت و سرشت خود در وجود وی نهاد و فرشتگان را در خدمت او قرار داد و از روح خود در او دمید.
انسان با مهربانی و دوری از نفس بدکنش و ستمگر سرشت الهی خود را متجلی ساخته و به آگاهی می‌رسد و پیامبران روح الهی و یا فرشتگان را نیز در کنار سرشتِ الهی در خود متجلی ساخته و به انسان احسن تقویم تبدیل گشته و با پروردگار مهرپرور هم‌راه(شفیع) شده و سخن او را می شنود و می‌گوید و می‌آفریند.
د- داستان آفریدن پرنده توسط عیسی مشابهت کاملی با داستان خلقت و آفرینش آدم یا انسان توسط پروردگار دارد. جسم پرنده از طین یا خاک و همان ماده‌ی اولیه جسم آدم است و نفخ و دمیده شدن روح عیسی در جسم خاکی پرنده و جان گرفتن و پرواز پرنده، مشابه دمیدن روح پروردگار در آدم است، عیسی جانشین پروردگار و انسان احسن تقویم است که سرشت و اراده پروردگار در وی متجلی گردیده.
ه- حضور و کارکرد فرشتگان(روح) در محضر انسانی که سرشت الهی وی متجلی و به انسان احسن تقویم، ناب، جانشین پروردگار و پیامبر تبدیل گردیده، همان ظرفیت انجام معجزه است(آیه 29 حجر)
و- انسان آنگاه که تجلی سرشت الهی و روح را در خود بارور می‌سازد، ظرفیت جانشینی پروردگار مهرپرور را در خود ایجاد می‌نماید و به دیدار و هم‌سخنی(شفاعت) نایل می‌آید.
ز- دو آیه 99 100 سوره یونس بر اختیار انسان تاکید دارد.
ح- و پروردگار مهرپرور آنگاه که انسان را آفرید از فطرت و سرشت خود در وجود وی نهاد و فرشتگان را در خدمت او قرار داد و از روح خود در او دمید.
ط- اشاره به شبی است که فرشته‌ی مقرب در خدمت انسانِ باورمندِ نیکوکارِ احسن تقویم می‌رسد و روح پروردگار در انسان متجلی گشته و اختیارات جانشین پروردگار در انسان به فعل در می‌آید.

آیات روشنگر

41 آیه روشنگر

1 | آیه 97 - سوره البقره

واژگان کلیدی: الله - بشر - اذن

قل من كان عدوا لجبريل فإنه نزله على قلبك بإذن الله مصدقا لما بين يديه وهدى وبشرى للمؤمنين

برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور باروری سرشتِ الهیِ انسانِ کامل را اراده فرموده، آیا با کسی که سخنش در راستای سخنِ پیام‌آوران پیشین و به باورمندان مژده‌ی بهروزی می‌دهد دشمنی می‌ورزید؟


روشنگری:- اذن پرکنش ساختن سرشتِ الهیِ انسان است، روح و امر بالقوه را در خود به فعل درآوردن و به مرتبه‌ی نبوغ و آفرینش دست یافتن. مرتبه‌ی اذن هرکس بستگی به میزان کنشِ سرشت و اراده‌ی الهی وی دارد، پیامبران به بالاترین مرتبه اذن دست یافته و همراه پروردگار مهرپرور می‌شوند و برخی به آفرینش دست می‌یازند.
- اذن در انسانِ کامل متجلی( سجده‌ی فرشتگان) و او را شفیع و همراه پروردگارش می‌سازد او نفسِ بدکنش(شیطان) خود را مهار می‌نماید .
- انسان با ظرفیت دانش (علم الاسماء) پا به عرصه‌ی وجود می‌گذارد و سپس ظرفیت عمل نیک و بد را دارا می‌شود و آنگاه در مسیر رشد با ناب شدن به مرتبه‌ی انسانِ احسن تقویم(کامل) دست می‌یابد و سرشتِ الهیِ او بارور می‌گردد( فرشتگان برگزیده یا مقربِ روح القدس یا جبرئیل باو سجده و در خدمت او در می‌آیند).

2 | آیه 249 - سوره البقره

واژگان کلیدی: الله - اذن

فلما فصل طالوت بالجنود قال إن الله مبتليكم بنهر فمن شرب منه فليس مني ومن لم يطعمه فإنه مني إلا من اغترف غرفة بيده فشربوا منه إلا قليلا منهم فلما جاوزه هو والذين آمنوا معه قالوا لا طاقة لنا اليوم بجالوت وجنوده قال الذين يظنون أنهم ملاقو الله كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة بإذن الله والله مع الصابرين

برداشت از آیه :با شکیبایی، اندک پیرو سرشتِ الهی بر بسیار پیرو نفسِ بدکنش چیره گردد.


3 | آیه 255 - سوره البقره

واژگان کلیدی: الله - اذن

الله لا إله إلا هو الحي القيوم لا تأخذه سنة ولا نوم له ما في السماوات وما في الأرض من ذا الذي يشفع عنده إلا بإذنه يعلم ما بين أيديهم وما خلفهم ولا يحيطون بشيء من علمه إلا بما شاء وسع كرسيه السماوات والأرض ولا يئوده حفظهما وهو العلي العظيم

برداشت از آیه :یگانه پروردگار مهرپرور، فرمانروای آسمان‌ها و زمین، بی‌خواب، بی‌مرگ، والا‌مرتبه، بزرگ، زنده، داننده‌ی پیدا و پنهان و بخشنده‌ی دانش، اراده فرموده که انسان با تجلیِ سرشتِ الهیِ خود، هم‌راه او گردد.


روشنگری:اذن الهی، اسبابی که به تکوین برای انسان فراهم گردیده است و از آن جمله اند:
1- بهره‌ از سرشت و فطرتِ الهی.
2- بهره از وحی و تجلی سرشتِ الهی و دانای اسماء و به آگاهی کامل رسیدن.
3- بهره از پُرکنش شدن روح و اراده و دست یافتن به فرایند آفرینش(معجزه) و هم‌راهی با پروردگار مهرپرور.

4 | آیه 279 - سوره البقره

واژگان کلیدی: الله - اذن

فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله ورسوله وإن تبتم فلكم رءوس أموالكم لا تظلمون ولا تظلمون

برداشت از آیه :آنکه از ربا بازگردد اصلِ سرمایه‌ از آنِ وی و نه ستمکار و نه ستمدیده‌ است وگرنه اراده‌ی نبرد با سرشتِ الهیِ خود و پیامبر را کرده است.


روشنگری:نمونه ظلم در آیه: ربا خواری
فاذنوا = بدانید = اراده کرده اید.
واژه گان: اذن, امر، وحی, روح و نفخ همه اشاره به ظرفیت دانش و اراده‌ای است که پروردگار مهرپرور در زمان آفرینش به انسان عطا نموده و انسان را به مقام جانشینی خویش رسانیده است.

5 | آیه 49 - سوره آل عمران

واژگان کلیدی: الله - نفخ - اذن

ورسولا إلى بني إسرائيل أني قد جئتكم بآية من ربكم أني أخلق لكم من الطين كهيئة الطير فأنفخ فيه فيكون طيرا بإذن الله وأبرئ الأكمه والأبرص وأحيي الموتى بإذن الله وأنبئكم بما تأكلون وما تدخرون في بيوتكم إن في ذلك لآية لكم إن كنتم مؤمنين

برداشت از آیه :برای باورمندان، آفرینش پرنده از خاک، بهبودی بیماران، جان بخشیدن به مردگان و آگاهی از امور پنهان همه از نشانه‌های تجلیِ سرشتِ الهیِ عیسی است که پروردگار مهرپرور مقرر فرموده است.


روشنگری:داستان آفریدن پرنده توسط عیسی مشابهت کاملی با داستان خلقت و آفرینش آدم یا انسان توسط پروردگار دارد. جسم پرنده از همان ماده اولیه جسم آدم است و نفخ و دمیدن شدن روحِ عیسی در جسم خاکی پرنده و جان گرفتن و پرواز پرنده، مشابه دمیدن روح پروردگار در آدم است. عیسی که سرشت و اراده‌ی الهیِ خود را متجلی نموده است اکنون انسان احسن تقویم و جانشین پروردگار است.
برداشت از کارکرد فرشته‌ی برگزیده(روح) در محضر انسانی که سرشتِ الهیِ وی پُرکنش و متجلی و به انسان احسن تقویم، ناب، جانشین پروردگار و پیامبر تبدیل گردیده، ظرفیت انجام معجزه است(آیه 29 حجر)

6 | آیه 145 - سوره آل عمران

واژگان کلیدی: الله - نفس - اذن

وما كان لنفس أن تموت إلا بإذن الله كتابا مؤجلا ومن يرد ثواب الدنيا نؤته منها ومن يرد ثواب الآخرة نؤته منها وسنجزي الشاكرين

برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور چنین اراده فرمود که زندگی انسان با مرگ به پایان رسد، بهره‌ی انسانِ سپاسگزار از هر دو جهان به اراده و انتخاب خود اوست.


7 | آیه 152 - سوره آل عمران

واژگان کلیدی: الله - اذن

ولقد صدقكم الله وعده إذ تحسونهم بإذنه حتى إذا فشلتم وتنازعتم في الأمر وعصيتم من بعد ما أراكم ما تحبون منكم من يريد الدنيا ومنكم من يريد الآخرة ثم صرفكم عنهم ليبتليكم ولقد عفا عنكم والله ذو فضل على المؤمنين

برداشت از آیه :پروردگار مقرر فرموده، آنگاه که انسان از نفسِ بدکنش پیروی کند، سرشتِ الهی از پیروزی باز می‌ماند و این آزمونی برای انسان است.


روشنگری:نزاع در "امر"؛ نزاع سرشتِ الهی انسان با نفس بدکنش.

8 | آیه 166 - سوره آل عمران

واژگان کلیدی: الله - اذن

وما أصابكم يوم التقى الجمعان فبإذن الله وليعلم المؤمنين

برداشت از آیه :مقرر فرموده، باورمندان از برخورد سرشت‌ِ الهی و نفس‌ِ بدکنش شناخته شوند.


9 | آیه 64 - سوره النسا

واژگان کلیدی: الله - نفس - اذن

وما أرسلنا من رسول إلا ليطاع بإذن الله ولو أنهم إذ ظلموا أنفسهم جاءوك فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما

برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور مقرر فرموده تا انسان‌های کامل تنها از سرشتِ الهیِ خویش پیروی کنند و ستمگرن پشیمان را ببخشایند.


10 | آیه 16 - سوره المائده

واژگان کلیدی: الله - اذن

يهدي به الله من اتبع رضوانه سبل السلام ويخرجهم من الظلمات إلى النور بإذنه ويهديهم إلى صراط مستقيم

برداشت از آیه :چنین مقرر فرموده؛ هرکس از سرشتِ الهی خویش پیروی کند از تاریکی ستم به نور صلح و آشتی و خشنودی رهنمون گردد.


11 | آیه 110 - سوره المائده

واژگان کلیدی: الله - ناس - روح - نفخ - اذن

إذ قال الله يا عيسى ابن مريم اذكر نعمتي عليك وعلى والدتك إذ أيدتك بروح القدس تكلم الناس في المهد وكهلا وإذ علمتك الكتاب والحكمة والتوراة والإنجيل وإذ تخلق من الطين كهيئة الطير بإذني فتنفخ فيها فتكون طيرا بإذني وتبرئ الأكمه والأبرص بإذني وإذ تخرج الموتى بإذني وإذ كففت بني إسرائيل عنك إذ جئتهم بالبينات فقال الذين كفروا منهم إن هذا إلا سحر مبين

برداشت از آیه :مقرر فرموده تا سرشتِ الهیِ مریم، کودکش را از خردسالی کتاب و دانائی بیاموزد و عیسی نیز با سرشتِ الهیِ خویش پرنده آفرید، بیماران را بهبود بخشید و مرگ را بیرون ساخت ولی ستمکاران او را افسونگر پنداشتند.


روشنگری:- اذ ايدتك بروح القدس = آنگاه که اراده و سرشتِ الهی در عیسی متجلی گردید و روح القدس به خدمت عیسی درآمد.
- برای روشنگری بیشتر به واژگان: نفس، انسان، شیطان، ابلیس، جن، ملائکه، روح، وحی، امر، نفخ و اذن رجوع شود.

12 | آیه 58 - سوره الاعراف

واژگان کلیدی: اذن

والبلد الطيب يخرج نباته بإذن ربه والذي خبث لا يخرج إلا نكدا كذلك نصرف الآيات لقوم يشكرون

برداشت از آیه :مردم حق‌شناس می‌دانند که او مقرر فرموده تا سرشتِ الهی مانند نسیم و باران پربار و نفسِ بدکنش مانند شوره‌زار سترون باشد.


13 | آیه 167 - سوره الاعراف

واژگان کلیدی: اذن

وإذ تأذن ربك ليبعثن عليهم إلى يوم القيامة من يسومهم سوء العذاب إن ربك لسريع العقاب وإنه لغفور رحيم

برداشت از آیه :مقرر فرموده ستمکارانِ پیرو نفسِ بدکنش، تا روز رستاخیز پیوسته در رنج و سختی باشند.


14 | آیه 66 - سوره الانفال

واژگان کلیدی: الله - اذن

الآن خفف الله عنكم وعلم أن فيكم ضعفا فإن يكن منكم مائة صابرة يغلبوا مائتين وإن يكن منكم ألف يغلبوا ألفين بإذن الله والله مع الصابرين

برداشت از آیه :مقرر فرموده، توانِ پیروِ شکیبایِ سرشتِ الهی، بیش از ده برابر توانِ پیروِ نفسِ بدکنش باشد.


15 | آیه 43 - سوره التوبه

واژگان کلیدی: الله - اذن

عفا الله عنك لم أذنت لهم حتى يتبين لك الذين صدقوا وتعلم الكاذبين

برداشت از آیه :با پیروی از سرشتِ الهی خطای خود را می‌پوشانم و تا درستی کردارشان روشن نگردد، اراده‌ی خود را به آنان واگذار نمی‌کنم.


16 | آیه 3 - سوره یونس

واژگان کلیدی: الله - اذن

إن ربكم الله الذي خلق السماوات والأرض في ستة أيام ثم استوى على العرش يدبر الأمر ما من شفيع إلا من بعد إذنه ذلكم الله ربكم فاعبدوه أفلا تذكرون

برداشت از آیه :همانا پروردگار مهرپرور سپهر را در اندکی از زمان بیافرید و سپس جانِ انسان را با خرد آمیخت، و مقرر فرمود انسان با پیروی از سرشتِ الهی همراه او می‌شود.


روشنگری:فی ستة ایام = در زمانی اندک
استوی علی العرش = در پهنه هستی استوار ساخت
یدبر الامر = جان را با خرد آمیخت
شفیع = هم‌راه پروردگار در رستاخیز، هم‌راهی.
بعد اذنه = بفرموده، پرکنش ساختن سرشتِ الهی، اجازه و اراده‌ی بالقوه پروردگار مهر پرور را به فعل درآوردن و به مرتبه‌ی نبوغ و آفرینش دست یافتن. اذن در انسان‌ها دارای مراتب است و مرتبه هرکس بستگی به میزان کنشِ سرشت و اراده‌ی الهی او دارد، پیامبران به بالاترین مرتبه اذن دست‌یافته و به مرتبه هم‌راهی (شفاعت) با پروردگار مهرپرور رسیده اند و برخی از آنان به آفرینش دست می‌یازند و برخی به معراج می‌روند.
ذلکم الله ربکم فاعبدوه افلا تذکرون = راه مهر پروردگار مهر پرور را به یاد آورید و بپیمایید.

17 | آیه 100 - سوره یونس

واژگان کلیدی: الله - نفس - اذن

وما كان لنفس أن تؤمن إلا بإذن الله ويجعل الرجس على الذين لا يعقلون

برداشت از آیه :باورمندی به سرشتِ مهربانِ الهی، خردورزی و فرموده‌ی پروردگار است و پیروی از نفسِ بدکنشِ گزینه‌ی نابخردان و ستمگری است.


روشنگری:دو آیه 99 و 100 بر اختیار انسان تاکید دارد.
ولو شاء ربك لامن من في الارض كلهم جميعا = اگر پروردگارم خواسته بود، همه انسان ها را باورمند می آفرید.
افانت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنين = = بنابراین من چگونه توانم آنان را وادار به باورمندی کنم؟
ما كان لنفس ان تؤمن الا باذن الله = باورمندی در سرشت الهی انسان است.
يجعل الرجس على الذين لا يعقلون = نفس بدکنش گزینه نابخردان است.

18 | آیه 105 - سوره هود

واژگان کلیدی: نفس - اذن

يوم يأت لا تكلم نفس إلا بإذنه فمنهم شقي وسعيد

برداشت از آیه :چنین اراده فرموده که در رستاخیر جز با پیروان سرشتِ الهی با کسی سخن نگوید و برخی نیک‌فرجام و برخی بدفرجام اند.


19 | آیه 1 - سوره ابراهیم

واژگان کلیدی: الله - ناس - اذن

بسم الله الرحمن الرحيم الر كتاب أنزلناه إليك لتخرج الناس من الظلمات إلى النور بإذن ربهم إلى صراط العزيز الحميد

برداشت از آیه :به‌ نام پروردگاری که مهر و مهرپرور است،
چنین اراده فرموده؛ آنگاه که سرشتِ الهیِ خویش را پُرکُنش سازیم سخن الهی گردد و راهِ مهرِ آن پادشاه ستودنی را نشان دهد و انسان‌ها را از تاریکیِ ستم بسوی روشنایِ مهر رهنمون سازد.


20 | آیه 7 - سوره ابراهیم

واژگان کلیدی: اذن

وإذ تأذن ربكم لئن شكرتم لأزيدنكم ولئن كفرتم إن عذابي لشديد

برداشت از آیه :چنین اراده فرموده؛ سپاس، خجستگی و ستم اندوه فراوان به بار آورد.


21 | آیه 11 - سوره ابراهیم

واژگان کلیدی: الله - بشر - اذن

قالت لهم رسلهم إن نحن إلا بشر مثلكم ولكن الله يمن على من يشاء من عباده وما كان لنا أن نأتيكم بسلطان إلا بإذن الله وعلى الله فليتوكل المؤمنون

برداشت از آیه :پیامبران انسان‌هایی هستند که به سرشتِ الهیِ خویش پشتگرم و آن را اراد‌ه‌ی پروردگار می‌دانند و در کردار و گفتار از آن پیروی کنند.


22 | آیه 23 - سوره ابراهیم

واژگان کلیدی: اذن

وأدخل الذين آمنوا وعملوا الصالحات جنات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها بإذن ربهم تحيتهم فيها سلام

برداشت از آیه :و چنین اراده فرموده تا نیکوکاران و پیروانِ سرشتِ الهی را رستاخیزی زیبا و دلپذیر باشد.


23 | آیه 25 - سوره ابراهیم

واژگان کلیدی: الله - ناس - اذن

تؤتي أكلها كل حين بإذن ربها ويضرب الله الأمثال للناس لعلهم يتذكرون

برداشت از آیه :چنین اراده فرموده تا درختِ سرشتِ الهی همواره میوه‌های نیکو دهد، و مثال‌ها برای پندآموزی است.


24 | آیه 109 - سوره طه

واژگان کلیدی: اذن

يومئذ لا تنفع الشفاعة إلا من أذن له الرحمن ورضي له قولا

برداشت از آیه :آن مهربان چنین مقرر فرموده تا در رستاخیز آنان‌که سرشت و اراده‌ی الهی‌شان متجلی و نیکو گفتار بوده‌اند، با او هم‌راه شوند.


روشنگری:این آیه شفاعت و تجویز آن‌ را بصورت عام برای همه‌ی انسان‌ها بیان می‌کند(اذن)، نه برای افراد ویژه.

25 | آیه 39 - سوره الحج

واژگان کلیدی: الله - اذن

أذن للذين يقاتلون بأنهم ظلموا وإن الله على نصرهم لقدير

برداشت از آیه :مقرر فرموده مبارزه با ستم و توان پیروزی بر ستمگر در سرشتِ الهیِ انسان باشد.


روشنگری:اذن ظرفیت و توانایی تکوینی و عام در انسان‌ها است.

26 | آیه 65 - سوره الحج

واژگان کلیدی: الله - ناس - اذن

ألم تر أن الله سخر لكم ما في الأرض والفلك تجري في البحر بأمره ويمسك السماء أن تقع على الأرض إلا بإذنه إن الله بالناس لرءوف رحيم

برداشت از آیه :آن مهربان چنین مقرر فرموده تا زمین و دریا و آسمان سامان یابد و فرمان‌بردار انسانِ آگاه باشد.


روشنگری:اذن = به روشنگری ذیل "آیات روشنگر" واژه "اذن" از جمله آیه 97 سوره بقره رجوع شود.

27 | آیه 36 - سوره النور

واژگان کلیدی: الله - اذن

في بيوت أذن الله أن ترفع ويذكر فيها اسمه يسبح له فيها بالغدو والآصال

برداشت از آیه :مقرر فرموده تا در دل‌های سرشار از سرشتِ الهی، همواره یاد و نام پروردگارِ مهرپرور در فراز باشد.


28 | آیه 62 - سوره النور

واژگان کلیدی: الله - اذن

إنما المؤمنون الذين آمنوا بالله ورسوله وإذا كانوا معه على أمر جامع لم يذهبوا حتى يستأذنوه إن الذين يستأذنونك أولئك الذين يؤمنون بالله ورسوله فإذا استأذنوك لبعض شأنهم فأذن لمن شئت منهم واستغفر لهم الله إن الله غفور رحيم

برداشت از آیه :باورمندان به سرشتِ مهربان و بخشاینده‌ی الهی، کردارشان با اراده‌ی انسانِ کامل سازگار است و او نیز خواست آنان را پاس می‌دارد و کج‌رفتاری ایشان را با کردارِ نیک می‌پوشاند.


29 | آیه 12 - سوره سبا

واژگان کلیدی: اذن

ولسليمان الريح غدوها شهر ورواحها شهر وأسلنا له عين القطر ومن الجن من يعمل بين يديه بإذن ربه ومن يزغ منهم عن أمرنا نذقه من عذاب السعير

برداشت از آیه :مقرر فرموده تا انسانِ کامل بر دانایانِ بدسیرت و پدیده‌ها و معادنِ طبیعت چیره باشد.


روشنگری:انسانِ کامل باورمندی است که سرشتِ الهیِ او متجلی، نفسِ بدکنش او مهار و به رتبه‌ی پیامبری، جانشینیِ پروردگار و احسنِ تقویم رسیده باشد.

30 | آیه 23 - سوره سبا

واژگان کلیدی: اذن

ولا تنفع الشفاعة عنده إلا لمن أذن له حتى إذا فزع عن قلوبهم قالوا ماذا قال ربكم قالوا الحق وهو العلي الكبير

برداشت از آیه :پروردگارم بلندمرتبه و بزرگ است و چنین مقرر فرموده؛ تا در رستاخیز آن‌گاه که دل‌ها بی‌شکیب است، هرکه سرشتِ الهی‌اش تجلّی یافته، دلی آرام دارد و از هم‌راهی او برخوردار است.


31 | آیه 32 - سوره فاطر

واژگان کلیدی: الله - نفس - اذن

ثم أورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخيرات بإذن الله ذلك هو الفضل الكبير

برداشت از آیه :مقرر فرمود تا میراثِ پیامبران برای انسان‌ها کتاب آنان باشد، ولی انسان‌ها برخی پیروِ نفسِ بدکنش، برخی میانه‌رو و برخی پیروِ سرشتِ مهربانِ الهی می‌شوند.


32 | آیه 78 - سوره غافر

واژگان کلیدی: الله - اذن - امر

ولقد أرسلنا رسلا من قبلك منهم من قصصنا عليك ومنهم من لم نقصص عليك وما كان لرسول أن يأتي بآية إلا بإذن الله فإذا جاء أمر الله قضي بالحق وخسر هنالك المبطلون

برداشت از آیه :مقرر فرمود تا سخنِ پیامبران سخن او باشد، آنگاه که رستاخیز برپا گردد، داوری بحق شود و بدکاران زیانکار گردند.


33 | آیه 21 - سوره الشوری

واژگان کلیدی: الله - اذن

أم لهم شركاء شرعوا لهم من الدين ما لم يأذن به الله ولولا كلمة الفصل لقضي بينهم وإن الظالمين لهم عذاب أليم

برداشت از آیه :مقرر فرمود تا زمان مرگ و رستاخیز، انسان راه و رسم خود را با پیروی از سرشتِ الهی و دوری از نفسِ بدکنش برگزیند، به درستی که ستمگران را رنج و درد فراوان در پیش است.


روشنگری:برداشت مفهومی این آیه با توجه با مفهوم آیات پیش و پس آیه نگارش گردیده است.

34 | آیه 51 - سوره الشوری

واژگان کلیدی: الله - بشر - اذن

وما كان لبشر أن يكلمه الله إلا وحيا أو من وراء حجاب أو يرسل رسولا فيوحي بإذنه ما يشاء إنه علي حكيم

برداشت از آیه :مقرر فرمود تا انسان سخنِ پروردگارِ مهرپرور، بلند‌مرتبه و فرزانه را تنها از راهِ تجلیِ سرشتِ الهیِ خود و یا از پیامِ پیامبران بشنود.


روشنگری:و پروردگار مهرپرور آنگاه که انسان را آفرید از فطرت و سرشتِ خود در وجود وی نهاد و فرشتگان را در خدمت او قرار داد و از روح خود در او دمید.
انسان با مهربانی و دوری از نفسِ بدکنش، سرشتِ الهیِ خود را متجلی می‌سازد و پیامبران نیز انسان‌های احسن تقویمی هستندکه سرشتِ الهی خود را هویدا ساخته و با پرودگار مهرپرور همراه(شفیع) شده و سخن او را می‌گویند و می‌آفرینند.

35 | آیه 26 - سوره النجم

واژگان کلیدی: الله - اذن

وكم من ملك في السماوات لا تغني شفاعتهم شيئا إلا من بعد أن يأذن الله لمن يشاء ويرضى

برداشت از آیه :مقرر فرمود تا در رستاخیز جز انسان که سرشتِ الهیِ او متجلی شده باشد، هیچ نیرویی با او هم‌راه و هم‌سخن نگردد.


36 | آیه 10 - سوره المجادله

واژگان کلیدی: الله - شيطان - اذن

إنما النجوى من الشيطان ليحزن الذين آمنوا وليس بضارهم شيئا إلا بإذن الله وعلى الله فليتوكل المؤمنون

برداشت از آیه :مقرر فرموده تا باورمندانِ پشتگرم به سرشتِ الهی را پچ پچِ ملال‌آورِ نفسِ بدکنش زیان نرساند.


37 | آیه 5 - سوره الحشر

واژگان کلیدی: الله - اذن

ما قطعتم من لينة أو تركتموها قائمة على أصولها فبإذن الله وليخزي الفاسقين

برداشت از آیه :مقرر فرمود پیروان سرشتِ الهی با ستم‌پیشگان مبارزه کنند، هرچند دارایی ستمگران نابود یا برجای بماند.


38 | آیه 11 - سوره التغابن

واژگان کلیدی: الله - اذن

ما أصاب من مصيبة إلا بإذن الله ومن يؤمن بالله يهد قلبه والله بكل شيء عليم

برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور دانا به تمام هستی مقرر فرمود تا باورمندان به‌سوی سرشتِ مهربانِ الهیِ خود رهنمون شوند و از نفسِ بدکنش که همه رنج و سختی است دوری گزینند.


39 | آیه 38 - سوره النبا

واژگان کلیدی: ملائكة - روح - اذن

يوم يقوم الروح والملائكة صفا لا يتكلمون إلا من أذن له الرحمن وقال صوابا

برداشت از آیه :مقرر فرموده تا از میان حاضران در رستاخیز تنها انسانِ پیرو سرشتِ الهی با پروردگار مهرپرور نیکو سخن بگوید.


روشنگری:به واژگان کلیدی: "انسان"، "امر"، "اذن"، "شفیع"، "روح"، "وحی"، "ملائکه"، "شیطان"، "ابلیس" و "جن" رجوع شود.

40 | آیه 2 - سوره الانشقاق

واژگان کلیدی: اذن

وأذنت لربها وحقت

برداشت از آیه :و آنچه پروردگار مهرپرور مقرر فرماید سزاوار است.


41 | آیه 4 - سوره القدر

واژگان کلیدی: ملائكة - روح - اذن - امر

تنزل الملائكة والروح فيها بإذن ربهم من كل أمر

برداشت از آیه :در آن شب سرشتِ الهی در تو تجلی یابد و جانشینی پروردگار در تو محقق می‌گردد.


روشنگری:اشاره به شبی است که روحِ الهی یا فرشته‌ی برگزیده به‌خدمت انسانِ باورمندِ نیکوکارِ احسن تقویم می‌رسد و در او متجلی و جانشینی پروردگار در انسان به فعل در می‌آید.