سوره النحل
بسم الله الرحمن الرحيم أتى أمر الله فلا تستعجلوه سبحانه وتعالى عما يشركونَ(1)
برداشت از آیه :به نام پروردگار مهرپرور مهربان
پروردگار مهرپرور والاتر از اندیشه همتاآوران است، باورمندانِ نیکوکار شتاب نورزند، سرشتِ الهیِ آنان متجلی خواهدگردید.
ينزل الملائكة بالروح من أمره على من يشاء من عباده أن أنذروا أنه لا إله إلا أنا فاتقونَ(2)
برداشت از آیه :در انسانهایِ باورمند و نیکوکار اراده و سرشتِ الهی تجلی مییابد تا باورمندی و نیکوکاری را ترویج نمایند.
روشنگری:- فرشتگان همان سرشت و ارادهی الهی انسان هستند.
وقيل للذين اتقوا ماذا أنزل ربكم قالوا خيرا للذين أحسنوا في هذه الدنيا حسنة ولدار الآخرة خير ولنعم دار المتقينَ(30)
برداشت از آیه :و چون از حال نیکوکاران پرسش نمایی، گویند هر دو سرایِ ما نیکو و سرایِ آخرت نیکوتر است، و چهخوب است سرایِ نیکوکاران.
الذين تتوفاهم الملائكة طيبين يقولون سلام عليكم ادخلوا الجنة بما كنتم تعملونَ(32)
برداشت از آیه :و در هنگام مرگ فرشتگان به نیکوکارانِ باورمند درود فرستاده و آنان به فردوس جاویدِ خود وارد میشوند.
وما أرسلنا من قبلك إلا رجالا نوحي إليهم فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمونَ(43)
برداشت از آیه :پیش از من نیز مردانی از اراده و سرشتِ پروردگار مهرپرور برخوردار گردیده اند، اگر نمیدانید از پژوهندگان کتابهای مقدس بپرسید.
ولله يسجد ما في السماوات وما في الأرض من دابة والملائكة وهم لا يستكبرونَ(49)
برداشت از آیه :و تمامِ افلاک و آنچه در آنهاست به اراده پروردگارِ مهرپرور هست شدهاند.
يخافون ربهم من فوقهم ويفعلون ما يؤمرونَ(50)
برداشت از آیه :و آنان آفریده پروردگارِ مهرپرور هستند و هستیی آنان به ارادهی اوست.
وله ما في السماوات والأرض وله الدين واصبا أفغير الله تتقونَ(52)
برداشت از آیه :همه هستی از آنِ پروردگار مهرپرور است و راه و رسمِ نیکوکاری نیز از سرشتِ الهی است.
روشنگری:دین واصب = آئین، راه و رسم جاودانه، سرشتِ همیشه بیدار الهی در انسان.
تقوا = نیکوکاری.
وأوحى ربك إلى النحل أن اتخذي من الجبال بيوتا ومن الشجر ومما يعرشونَ(68)
برداشت از آیه :و این تابشِ ارادهی پروردگار مهرپرور است که زنبور عسل در کوهها و درختان و آنچه برافراشته است لانه بسازد.
ولله غيب السماوات والأرض وما أمر الساعة إلا كلمح البصر أو هو أقرب إن الله على كل شيء قديرَ(77)
برداشت از آیه :هرآنچه پنهان است، پروردگار مهرپرور داننده آنست و او بر همه چیز تواناست، زمان تحول و تکامل انسان با سرشت و ارادهی الهی مانند زمان برهم زدن چشم و کوتاهتر از آن است.
يعرفون نعمت الله ثم ينكرونها وأكثرهم الكافرونَ(83)
برداشت از آیه :با آنکه انسان هدایایِ الهیِ خود را میشناسد اما آنها را ندیده انگاشته و چه بسیار که ستمکار میشوند.
روشنگری:نعمت الله = وجدان الهی انسان( دین الله) امکان مقایسه مهربانی(ملائکة الله) و ستمکاری( نفس بدکنش/شیطان) توانِ انجام کاری در انسان است و انسان به کمک ارادهی الهیِ خود (امرالله) آن کار را به انجام میرساند. منشاء وجدانِ انسان سرشتِ الهیِ انسان (فطرة الله) است که در هنگام آفرینش در وی دمیده شده است( روح الله) و تجلی سرشتِ الهی در انسان تحققِ (اذن الله) است و زنجیره هدایایِ الهی (نعمت الله) و راه و آئینِ مهرِ پروردگارِ مهرپرور (صراط الله/مستقیم) است.
إن الله يأمر بالعدل والإحسان وإيتاء ذي القربى وينهى عن الفحشاء والمنكر والبغي يعظكم لعلكم تذكرونَ(90)
برداشت از آیه :باشد که این پند مرا به یاد آورید، سرشت الهی انسان او را به دادگری، مهرورزی، ادای حق خویشاوندان، دوری از ناشایستی و سرکشی فرمان می دهد.
إنه ليس له سلطان على الذين آمنوا وعلى ربهم يتوكلونَ(99)
برداشت از آیه :نفسِ بدکنش بر باورمندانی که سرشتِ مهربان الهی را پشتیبان خود دارند، سروری ندارد.
روشنگری:اشاره به اختیار انسان در برابر وسوسه های نفس.
إنما سلطانه على الذين يتولونه والذين هم به مشركونَ(100)
برداشت از آیه :نفسِ بدکنش سرور ستمکاران و انبازآوران است.
قل نزله روح القدس من ربك بالحق ليثبت الذين آمنوا وهدى وبشرى للمسلمينَ(102)
برداشت از آیه :به شما باورمندانِ صلحجو بشارتباد که سرشت و فرشتهی برگزیده یا ارادهی الهی در شما پدیدار و شما به آرامش خواهید رسید.
ذلك بأنهم استحبوا الحياة الدنيا على الآخرة وأن الله لا يهدي القوم الكافرينَ(107)
برداشت از آیه :سرشتِ الهیِ ستمکاران تجلی نیافته و آنان زندگیِ این جهان را بیش از زندگی جاویدِ بازپسین دوست میدارند.
أولئك الذين طبع الله على قلوبهم وسمعهم وأبصارهم وأولئك هم الغافلونَ(108)
برداشت از آیه :دل و چشم و گوشِ ستمکاران بسته است و آنان بیخبر اند.
ثم أوحينا إليك أن اتبع ملة إبراهيم حنيفا وما كان من المشركينَ(123)
برداشت از آیه :و من با تجلیِ سرشتِ الهیِ خود دانستم که ابراهیم از انباز آوران نبود پس راه و رسم او را پیروی کردم.
نظرات کاربران