ملائكة
چکیده ی مفهوم واژه :و پروردگارِ مهرپرور آن دانایِ کلّ، انسان را به سانِ خود و با کالبدی از موادی کمبها و قابلِ دیدن و پیش از انسان فرشته را از حرارت و نادیدنی آفرید، پروردگارِ مهرپرور انسان را در زمین گماشت و در سرشتِ او دانشی نهاد که همهی هستی از آن بیبهره بود و دیگر هیچ موجودی در هستی به اندازه انسان دانا نبود و انسانِ نابِ برخوردار از سرشتِ الهی و سرشار از داناییِ پروردگار مهرپرور بر بسیاری از پدیدههای آشکار و پنهان هستی آگاه شد و آنگاه پروردگارِ مهرپرور نیروهای هستی را بهخدمت انسان گمارد و نفسِ بدکنشِ انسان خودخواهی و ستم پیشهکرد و او میدانست نفسِ بدکنشِ انسان ستمکار است، سرشت و ارادهی الهیی انسان در پنهان و آشکار انسان را برای انجام نیکی و مهربانی همراهی و پاسداری میکند، مگر آنکه انسان از نفسِ بدکنش پیروی کند، سرشتِ الهیی انسان و فرشتگانِ درخدمتِ او آذرخشوار نشانههایِ پروردگارِ مهرپرور را به خواهندگان میرسانند و انسان دربارهی سرشتِ الهیی خویش چهمیداند؟ سرشتِ الهیی انسان بهسختی بهتصور آید، سرشتِ الهی مانند برقِ آسمان در میان بیم و امید بر دلِ انسان نمایان و هدایایِ الهی را در وی متجلی میسازد و آنگاه که سرشتِ مهربانِ پروردگارِ مهرپرور در انسان متجلی و فرشتگان به خدمتِ انسان آیند، انسانِ احسنتقویم با پروردگارِ مهرپرور همراه و گفتگویی نیکو خواهدداشت، در آن شبی که سرشتِ مهربان و اراده و اختیارِ الهی در انسان تجلی مییابد و جانشینیِ پروردگار در او محقق میگردد تا سپیدهدمان، پر از درود و آشتی است
نفسِ ستمکار از سرشتِ الهیِ انسان پیروی نمیکند زیرا نفسِ بدکنشِ انسان خود بزرگبین و بیرون از سرشتِ الهیِ اوست و وسوسهی نفسِ بدکنش تا هنگامِ مرگِ انسان ادامه دارد تا آنگاه که رستاخیز فرا رسد و نبرد و دوریِ سرشتِ الهیِ انسان از نفسِ بدکنشِ او تا هنگامهی رستاخیز ادامه دارد، نفس بدکنشِ فریبکار، دنیا را در چشمانِ انسان چنان می آراید تا فریفتهی آن گردد و تنها پیروانِ نابِ سرشتِ مهربانِ الهی از فریبِ نفسِ بدکنش در امان هستند، پیروی از سرشتِ مهربانِ الهی تنها راه به سوی پروردگار مهرپرور است، پیروانِ سرشتِ مهربانِ الهی از نفسِ بدکنش پیروی نمیکنند و آنان که پیرویکنند از ستمکارانند و فریب خوردگانِ نفسِ بدکنش در رستاخیز افسوس میخورند.
من شما را بهباورمندی و دوری از ستم میخوانم، فرشتگان در خدمتِ انسان و پیامبران نمونهی انسانِ کامل هستند، آنان پروردگارِ انسان نیستند، فرشتهی برگزیدهی الهی را باور کنید، من سرشتِ الهیام را با او پُرکُنش میسازم و سخنم در راستای سخن پیامبران پیشین است و به باورمندان مژده بهروزی میدهم، هر کس باور ندارد پیامبران دارای سرشتِ مهربانِ الهی، و برخوردار از کنشِ فرشتگان برگزیده هستند، خود را از دیدار پروردگارِ مهرپرور در رستاخیز بیبهره میسازد، آنگاه که کارگزارانِ هستی جانِ انسان را میستانند، خودناتوان پندارانِ خانهنشین دریابند که بهخویشتن ستم کردهاند و از اینکه مهاجرت نکردهاند خود را سرزنش نموده و در دوزخ مییابند، بهشما میگویم که دیدنِ پروردگار مهرپرور، فرشتگان و برخی از نشانهها در این جهان میسر نیست اما چشمانِ باورمندانِ نیکوکار در رستاخیز توانمند میگردد و آنروز برای ناباورمندانِ ستمکار سودی دربر ندارد، سرشت و ارادهی الهیی باورمندانِ نیکوکار بارور و آنان را ثابتقدم در حالیکه وجودِ ستمگرانِ ناباورمند را سرتاپا ترس و دلهره فرا می گیرد، بهباورمندان گفتم، زمانی نیرویِ شما برابر سههزار انسان با سرشتِ الهیی ناب خواهد بود، آری در نبرد با ستمکاران توانِ شکیبایانِ نیکوکار بسیار افزایش مییابد، ستایش میکنم پروردگارِ مهرپرور را که توانا، فزاینده و آفریننده آسمانها و زمین است و فرشتگان با تواناییهای گوناگون سفیران او و در رستاخیز گواهِ نیکوکاران و بدکاران خواهند بود، فرشتگان گواهی میدهند که بدکاران از نفسِ بدکنشِ خود پیروی کردهاند.
موسی و عیسی با بهرهگیری از سرشت و ارادهی الهی و ارایهی نشانهها از جمله سخنگفتن با پروردگار جایگاه برتر انسان را به نمایش گزاردند تا راه و رسم ستم و خونریزی از میان برود، اما بیشتر انسانها با پیروی از نفسِ بدکنش ستمکار و خونریز و برخی با پیروی از سرشتِ الهی باورمند و مهربان شدند، نه مسیح نه فرشتگان برگزیده هرگز از باورمندی تننزدند، خودپسندانِ ناباورمند در رستاخیز کردارِ خود را خواهند دید، عیسی فرزند مریم با سرشتِ الهی و توانِ الهیی خویش از خردسالی تا میانسالی، کتاب، دانائی، تورات و انجیل را آموخت و سخن گفت و با کمک ارادهی الهیی خویش و فرشتهی برگزیده پرنده آفرید و کور و پیس را بهبود بخشید و مرگ را بیرون ساخت و در برابرِ ستمگرانِ بنیاسرائیل که او را افسونگر میخواندند، پایداری نمود.
آیات روشنگر
1 | آیه 30 - سوره البقره
وإذ قال ربك للملائكة إني جاعل في الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء ونحن نسبح بحمدك ونقدس لك قال إني أعلم ما لا تعلمون
برداشت از آیه :پروردگارِ مهرپرور آن دانایِ کلّ، انسان را با آنکه نفسِ بدکنش او ستمکار بود به سانِ خود در زمین گماشت و کارگزارانِ هستی را در خدمتِ او نهاد.
روشنگری:پروردگار مهرپرور از آیه 30 تا آیه 34 سوره بقره، آیه 70 الاسراء، آیه 14 مؤمنون، آیه 72 ص، آیه 30 روم، آیه 72 احزاب، آیه 39 نجم، آیات 14 و 15 قیامت، آیه 6 انشقاق، آیه 8 شمس، آیه 4و5 تین، آیات 6،7،8 زلزله و آیه 6 عادیات، رتبهها و امتیازات اعطایی به انسان را نام میبرد:
1- انسان را جانشین خود بر روی زمین معرفی میکند.
2- فرشتگان را از شناخت کامل انسان عاجز قلمداد میکند.
3- با آموزش اسماء، دانایی انسان را به کمال میرساند.
4- افزونی دانایی انسان را نسبت به فرشتگان به نمایش میگذارد.
5- فرمود تا فرشتگان انسان را ستایش نموده و در خدمت او قرارگیرند.
6- فرمود فرزندان آدم را گرامی داشته و بر بسیاری برتری بخشیده.
7- پروردگار مهرپرور خشکی و دریا را تحت سلطه فرزندان آدم قرار داد و چیزهای پاکیزه را روزی او نمود.
8- پروردگار بخاطر کمال خلقت انسان برخود درود و آفرین میگوید.
9- پروردگار پس از آفرینش اولیه انسان از روح خود در انسان میدمد.
10- پروردگار انسان را بر سرشتِ مهرِ خویش آفریده است.
11- انسان کوچک اندام چه شجاع و پرتوان است، او اراده و سرشتِ الهی را که عظمت کهکشانها در برابرش ناچیز است را با خود دارد.
12- فرمود انسان هرچه را بخواهد از راه تلاش بهدست آورد.
13- فرمود انسان بر درون خود آگاه است.
14- فرمود انسان حتی آنگاه که بهانه میتراشد، بر درون خود آگاه است.
15- فرمود اگرچه با رنج و تلاش فراوان، لیکن انسان به پروردگارش خواهد رسید.
16- اختیار بدکاری و نیکوکاری در وجود انسان بنا نهاده شده است.
17- آفرینش انسان نیکو ترین مرتبه از آفرینش هستی است.
18- اما همین انسان نیکوترین مرتبه، به پست ترین مرتبهی آفرینش نیز فرو میافتد.
19- در روز رستاخیز هر کس به اندازه وزن ذره ای نیکی کرده آن را خواهد دید ، و هرکس به اندازه وزن ذره ای بدی نموده آن را خواهد دید.
20- و با این همه انسان در برابر پروردگارش ناسپاس است
وعلم آدم الأسماء كلها ثم عرضهم على الملائكة فقال أنبئوني بأسماء هؤلاء إن كنتم صادقين
برداشت از آیه :و پروردگار مهرپرور همه دانشهای هستی را در انسان نهاد و دیگر هیچ موجودی در هستی بهاندازه او دانا نبود.
روشنگری:به روشنگری آیه 30 رجوع شود.
ملائکه = فرشتگان = کارگزاران هستی.
3 | آیه 32 - سوره البقره
قالوا سبحانك لا علم لنا إلا ما علمتنا إنك أنت العليم الحكيم
برداشت از آیه :پروردگارِ پاک، دانا و فرزانه در سرشتِ انسان دانشی نهاد که همهی هستی از آن بیبهره اند.
روشنگری:به روشنگری آیه 30 رجوع شود.
4 | آیه 33 - سوره البقره
قال يا آدم أنبئهم بأسمائهم فلما أنبأهم بأسمائهم قال ألم أقل لكم إني أعلم غيب السماوات والأرض وأعلم ما تبدون وما كنتم تكتمون
برداشت از آیه :و انسانِ نابِ برخوردار از سرشتِ الهی و سرشار از داناییِ پروردگار مهرپرور از پدیدههای آشکار و پنهان هستی آگاه است.
وإذ قلنا للملائكة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبليس أبى واستكبر وكان من الكافرين
برداشت از آیه :و آنگاه که پروردگارِ مهرپرور نیروهای هستی را برای مهربانی در وجود انسان گمارد، نفسِ بدکنشِ انسان خودخواهی و ستم پیشه کرد.
روشنگری:- ملائکه = با دمیده شدن روح پروردگار مهرپرور انسان صاحب سرشتِ مهربان الهی و جانشین پروردگارش گردید، و از خدمت فرشتگان توانا گردید.
- ابلیس نفسِ بدکنش انسان
- کافر دارای دو مفهوم ناباورمند به پروردگار و ستمکار (ستم به خود یا دیگران)است.
قل من كان عدوا لجبريل فإنه نزله على قلبك بإذن الله مصدقا لما بين يديه وهدى وبشرى للمؤمنين
برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور باروری سرشتِ الهیِ انسانِ کامل را اراده فرموده، آیا با کسی که سخنش در راستای سخنِ پیامآوران پیشین و به باورمندان مژدهی بهروزی میدهد دشمنی میورزید؟
روشنگری:- اذن پرکنش ساختن سرشتِ الهیِ انسان است، روح و امر بالقوه را در خود به فعل درآوردن و به مرتبهی نبوغ و آفرینش دست یافتن. مرتبهی اذن هرکس بستگی به میزان کنشِ سرشت و ارادهی الهی وی دارد، پیامبران به بالاترین مرتبه اذن دست یافته و همراه پروردگار مهرپرور میشوند و برخی به آفرینش دست مییازند.
- اذن در انسانِ کامل متجلی( سجدهی فرشتگان) و او را شفیع و همراه پروردگارش میسازد او نفسِ بدکنش(شیطان) خود را مهار مینماید .
- انسان با ظرفیت دانش (علم الاسماء) پا به عرصهی وجود میگذارد و سپس ظرفیت عمل نیک و بد را دارا میشود و آنگاه در مسیر رشد با ناب شدن به مرتبهی انسانِ احسن تقویم(کامل) دست مییابد و سرشتِ الهیِ او بارور میگردد( فرشتگان برگزیده یا مقربِ روح القدس یا جبرئیل باو سجده و در خدمت او در میآیند).
7 | آیه 98 - سوره البقره
من كان عدوا لله وملائكته ورسله وجبريل وميكال فإن الله عدو للكافرين
برداشت از آیه :هرکس با پیامآوران که سرشتِ مهربانِ الهیِ آنان متجلی گردیده دشمنی نماید، در رستاخیز از دیدار و مهر پروردگارِ مهرپرور بیبهره میشود.
روشنگری:انسان با ظرفیت دانش (علم الاسماء) پا به عرصه وجود میگذارد و سپس ظرفیت (ملائکه یا نیروی نیکی و ابلیس یا نیروی بدی) عمل نیک و بد را دارا میشود و آنگاه در مسیر رشد انسان با ناب شدن در مهر پروردگار و با پس زدن وسوسه های درونی به مرتبه انسان احسن تقویم دست مییابد و از آن پس فرشتگان برگزیده یا مقربِ روح القدس و روح الامین و جبرئیل به خدمت او در میآیند.
تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض منهم من كلم الله ورفع بعضهم درجات وآتينا عيسى ابن مريم البينات وأيدناه بروح القدس ولو شاء الله ما اقتتل الذين من بعدهم من بعد ما جاءتهم البينات ولكن اختلفوا فمنهم من آمن ومنهم من كفر ولو شاء الله ما اقتتلوا ولكن الله يفعل ما يريد
برداشت از آیه :
روشنگری:کفر = ستمکار
9 | آیه 80 - سوره آل عمران
ولا يأمركم أن تتخذوا الملائكة والنبيين أربابا أيأمركم بالكفر بعد إذ أنتم مسلمون
برداشت از آیه :من شما را بهباورمندی و دوری از ستم میخوانم، فرشتگان در خدمتِ انسان و پیامبران نمونهی انسانِ کامل هستند، آنان پروردگارِ انسان نیستند.
10 | آیه 124 - سوره آل عمران
إذ تقول للمؤمنين ألن يكفيكم أن يمدكم ربكم بثلاثة آلاف من الملائكة منزلين
برداشت از آیه :بهباورمندان گفتم، زمانی نیرویِ شما برابر سههزار انسان با سرشتِ الهیی ناب خواهد بود.
روشنگری:فرشتگان با سجده به انسان الهی و ناب برای همیشه به خدمت او در آمدند.
بلى إن تصبروا وتتقوا ويأتوكم من فورهم هذا يمددكم ربكم بخمسة آلاف من الملائكة مسومين
برداشت از آیه :آری در نبرد با ستمکاران توانِ شکیبایانِ نیکوکار بسیار افزایش مییابد.
إن الذين توفاهم الملائكة ظالمي أنفسهم قالوا فيم كنتم قالوا كنا مستضعفين في الأرض قالوا ألم تكن أرض الله واسعة فتهاجروا فيها فأولئك مأواهم جهنم وساءت مصيرا
برداشت از آیه :آنگاه که کارگزارانِ هستی جانِ انسان را میستانند، خودناتوان پندارانِ خانهنشین دریابند که بهخویشتن ستم کردهاند و از اینکه مهاجرت نکردهاند خود را سرزنش نموده و در دوزخ مییابند.
13 | آیه 172 - سوره النسا
لن يستنكف المسيح أن يكون عبدا لله ولا الملائكة المقربون ومن يستنكف عن عبادته ويستكبر فسيحشرهم إليه جميعا
برداشت از آیه :نه مسیح نه فرشتگان برگزیده هرگز از باورمندی تننزدند، خودپسندانِ ناباورمند در رستاخیز کردارِ خود را خواهند دید.
إذ قال الله يا عيسى ابن مريم اذكر نعمتي عليك وعلى والدتك إذ أيدتك بروح القدس تكلم الناس في المهد وكهلا وإذ علمتك الكتاب والحكمة والتوراة والإنجيل وإذ تخلق من الطين كهيئة الطير بإذني فتنفخ فيها فتكون طيرا بإذني وتبرئ الأكمه والأبرص بإذني وإذ تخرج الموتى بإذني وإذ كففت بني إسرائيل عنك إذ جئتهم بالبينات فقال الذين كفروا منهم إن هذا إلا سحر مبين
برداشت از آیه :مقرر فرموده تا سرشتِ الهیِ مریم، کودکش را از خردسالی کتاب و دانائی بیاموزد و عیسی نیز با سرشتِ الهیِ خویش پرنده آفرید، بیماران را بهبود بخشید و مرگ را بیرون ساخت ولی ستمکاران او را افسونگر پنداشتند.
روشنگری:- اذ ايدتك بروح القدس = آنگاه که اراده و سرشتِ الهی در عیسی متجلی گردید و روح القدس به خدمت عیسی درآمد.
- برای روشنگری بیشتر به واژگان: نفس، انسان، شیطان، ابلیس، جن، ملائکه، روح، وحی، امر، نفخ و اذن رجوع شود.
هل ينظرون إلا أن تأتيهم الملائكة أو يأتي ربك أو يأتي بعض آيات ربك يوم يأتي بعض آيات ربك لا ينفع نفسا إيمانها لم تكن آمنت من قبل أو كسبت في إيمانها خيرا قل انتظروا إنا منتظرون
برداشت از آیه :بهشما میگویم که دیدنِ پروردگار مهرپرور، فرشتگان و برخی از نشانهها در این جهان میسر نیست اما چشمانِ باورمندانِ نیکوکار در رستاخیز توانمند میگردد و آنروز برای ناباورمندانِ ستمکار سودی دربر ندارد.
إذ يوحي ربك إلى الملائكة أني معكم فثبتوا الذين آمنوا سألقي في قلوب الذين كفروا الرعب فاضربوا فوق الأعناق واضربوا منهم كل بنان
برداشت از آیه :در نبردها سرشتِ الهی دلهای باورمندان را ثابتقدم میکند و نفسِ بدکنش دلهای ستمگران را به دلهره میاندازد.
17 | آیه 10 - سوره الرعد
سواء منكم من أسر القول ومن جهر به ومن هو مستخف بالليل وسارب بالنهار
برداشت از آیه :اینکه شما در شبِ تاریک و در نهان سخن بهرمز بگویید یا در روزِ روشن به آوایِ بلند، یکسان است.
له معقبات من بين يديه ومن خلفه يحفظونه من أمر الله إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم وإذا أراد الله بقوم سوءا فلا مرد له وما لهم من دونه من وال
برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور یگانه یاور انسان و ارادهاش بیبرگشت است، او سرنوشتِ آنان را رقم نمیزند، سرشت و ارادهی الهیِ انسان، پنهان و آشکار از مهربانی پاسداری میکند، مگر آنکه انسان از نفسِ بدکنش پیروی کند.
روشنگری:- این آیه در ادامه آیه 10 سوره رعد است.
- معقبات اشاره به نیروهای درون انسان که در بدو آفرینش در خدمت وی در آمدند.
- وحی و امر با یکدیگر مرتبط میباشند، واژه "امر"، ارادهی پروردگار و ارادهی انسان در کردار نیک و مهربانانه است.
- امر الله = روح الهی، اراده الهی، که در انسان دمیده و نهادینه شده است.
19 | آیه 12 - سوره الرعد
هو الذي يريكم البرق خوفا وطمعا وينشئ السحاب الثقال
برداشت از آیه :سرشتِ الهی مانند برقِ آسمان در میان بیم و امید بر دلِ انسان نمایان و هدایایِ الهی را در وی متجلی میسازد.
ويسبح الرعد بحمده والملائكة من خيفته ويرسل الصواعق فيصيب بها من يشاء وهم يجادلون في الله وهو شديد المحال
برداشت از آیه :و سرشتِ الهیی انسان و فرشتگانِ درخدمتِ او آذرخشوار نشانههایِ پروردگارِ مهرپرور را به خواهندگان میرسانند و انسان دربارهی سرشتِ الهیی خویش چهمیداند؟ سرشتِ الهیی انسان بهسختی بهتصور آید.
21 | آیه 6 - سوره الحجر
وقالوا يا أيها الذي نزل عليه الذكر إنك لمجنون
برداشت از آیه :قرآن سرشتِ الهیِ من است و دانایِ بدسیرت نیستم.
22 | آیه 7 - سوره الحجر
لو ما تأتينا بالملائكة إن كنت من الصادقين
برداشت از آیه :و اگر راست میگویی چرا فرشتگان و سرشتِ الهی خود را بهما نشان نمیدهی؟
23 | آیه 8 - سوره الحجر
ما ننزل الملائكة إلا بالحق وما كانوا إذا منظرين
برداشت از آیه :فرشتگانِ در خدمتِ انسان را در زمان رستاخیز خواهید دید و انتظارِ شما بهپایان میرسد.
24 | آیه 26 - سوره الحجر
ولقد خلقنا الإنسان من صلصال من حمإ مسنون
برداشت از آیه :پروردگارِ مهرپرور کالبدِ انسان را از موادی کمبها و قابلِ دیدن آفرید.
روشنگری:جسم انسان از ماده ای کم ارزش ساخته شده و آنچه به انسان اعتبار می بخشد روح الهی است که در وی دمیده شده و وجود او را ارزشمند ساخته.
25 | آیه 27 - سوره الحجر
والجان خلقناه من قبل من نار السموم
برداشت از آیه :و سیرتِ بد مانند آتشِ زیر خاکستر است.
وإذ قال ربك للملائكة إني خالق بشرا من صلصال من حمإ مسنون
برداشت از آیه :پروردگارِ مهرپرور کالبدِ انسان را از مواد و عناصر طبیعت آفرید.
فإذا سويته ونفخت فيه من روحي فقعوا له ساجدين
برداشت از آیه :و پروردگار مهرپرور چون کالبدِ انسان را سامان داد و از سرشت و ارادهی خویش در وی تاباند، به او زندگی بخشید و کارگزاران هستی را خدمتگزاران انسان کرد.
روشنگری:پروردگار مهرپرور انسان را از سرشتِ خود آفرید و او را جانشین خود نمود و به مقام احسنِ تقویم بالا برد و تمام هستی را در تسخیر او و فرشتگان یا کارگزاران عالمِ هستی را در خدمت وی قرار داد.
28 | آیه 30 - سوره الحجر
فسجد الملائكة كلهم أجمعون
برداشت از آیه :و از آن پس کارگزارانِ هستی بهخدمتِ انسان درآمدند.
29 | آیه 31 - سوره الحجر
إلا إبليس أبى أن يكون مع الساجدين
برداشت از آیه :نفسِ ستمکار از سرشتِ الهیِ انسان پیروی نمیکند.
30 | آیه 32 - سوره الحجر
قال يا إبليس ما لك ألا تكون مع الساجدين
برداشت از آیه :نفسِ ستمکار از سرشتِ الهیِ انسان پیروی نمیکند.
31 | آیه 33 - سوره الحجر
قال لم أكن لأسجد لبشر خلقته من صلصال من حمإ مسنون
برداشت از آیه :نفسِ بدکنش و خودخواه انسان با سرشتِ الهیِ در ستیز است.
32 | آیه 34 - سوره الحجر
قال فاخرج منها فإنك رجيم
برداشت از آیه :انسان باید که نفسِ بدکنشِ را از خود دور سازد.
33 | آیه 35 - سوره الحجر
وإن عليك اللعنة إلى يوم الدين
برداشت از آیه :انسان باید که پیش از رستاخیز نفسِ بدکنشِ را از خود دور سازد.
روشنگری:لعنت: نفرین، دور باش.
34 | آیه 36 - سوره الحجر
قال رب فأنظرني إلى يوم يبعثون
برداشت از آیه :و نبرد سرشتِ الهیِ انسان با نفسِ بدکنشِ او تا هنگامهی رستاخیز ادامه دارد.
35 | آیه 37 - سوره الحجر
قال فإنك من المنظرين
برداشت از آیه :و وسوسهی نفسِ بدکنش تا هنگامِ مرگِ انسان ادامه دارد.
36 | آیه 38 - سوره الحجر
إلى يوم الوقت المعلوم
برداشت از آیه :تا آنگاه که رستاخیز فرا رسد.
37 | آیه 39 - سوره الحجر
قال رب بما أغويتني لأزينن لهم في الأرض ولأغوينهم أجمعين
برداشت از آیه :نفسِ بدکنشِ فریبکار، دنیا را در چشمانِ انسان چنان میآراید تا فریفتهی آن گردد.
روشنگری:آیه 16 سوره اعراف و آیه 39 الحجر مضمونی مشابه دارند، پروردگار مهرپرور ابلیس یا نفس بدکنش را فریب نداد بلکه او با خودپرستی خود را فریب داد.
38 | آیه 40 - سوره الحجر
إلا عبادك منهم المخلصين
برداشت از آیه :تنها پیروانِ نابِ سرشتِ مهربانِ الهی از فریبِ نفسِ بدکنش در امان هستند.
39 | آیه 41 - سوره الحجر
قال هذا صراط علي مستقيم
برداشت از آیه :و پیروی از سرشتِ مهربانِ الهی تنها راه بهسوی پروردگارِ مهرپرور است.
روشنگری:کار نیک انسان پیروی از سرشت مهربان الهی و کار بد او پیروی از راه نفس بدکنش است.
40 | آیه 42 - سوره الحجر
إن عبادي ليس لك عليهم سلطان إلا من اتبعك من الغاوين
برداشت از آیه :پیروانِ سرشتِ مهربانِ الهی از نفسِ بدکنش پیروی نمیکنند و آنان که پیرویکنند از ستمکارانند.
41 | آیه 43 - سوره الحجر
وإن جهنم لموعدهم أجمعين
برداشت از آیه :و فریب خوردگانِ نفسِ بدکنش در رستاخیز افسوس میخورند.
ينزل الملائكة بالروح من أمره على من يشاء من عباده أن أنذروا أنه لا إله إلا أنا فاتقون
برداشت از آیه :در انسانهایِ باورمند و نیکوکار اراده و سرشتِ الهی تجلی مییابد تا باورمندی و نیکوکاری را ترویج نمایند.
روشنگری:- فرشتگان همان سرشت و ارادهی الهی انسان هستند.
43 | آیه 32 - سوره النحل
الذين تتوفاهم الملائكة طيبين يقولون سلام عليكم ادخلوا الجنة بما كنتم تعملون
برداشت از آیه :و در هنگام مرگ فرشتگان به نیکوکارانِ باورمند درود فرستاده و آنان به فردوس جاویدِ خود وارد میشوند.
44 | آیه 49 - سوره النحل
ولله يسجد ما في السماوات وما في الأرض من دابة والملائكة وهم لا يستكبرون
برداشت از آیه :و تمامِ افلاک و آنچه در آنهاست به اراده پروردگارِ مهرپرور هست شدهاند.
45 | آیه 50 - سوره النحل
يخافون ربهم من فوقهم ويفعلون ما يؤمرون
برداشت از آیه :و آنان آفریده پروردگارِ مهرپرور هستند و هستیی آنان به ارادهی اوست.
قل نزله روح القدس من ربك بالحق ليثبت الذين آمنوا وهدى وبشرى للمسلمين
برداشت از آیه :به شما باورمندانِ صلحجو بشارتباد که سرشت و فرشتهی برگزیده یا ارادهی الهی در شما پدیدار و شما به آرامش خواهید رسید.
47 | آیه 40 - سوره سبا
ويوم يحشرهم جميعا ثم يقول للملائكة أهؤلاء إياكم كانوا يعبدون
برداشت از آیه :در رستاخیز سرشتِ الهی، گواهِ پیروی انسان از سرشتِ الهی و یا نفسِ بدکنش است.
روشنگری:ملائکه نمادِ روح، اراده و سرشتِ الهی در وجود انسانِ مهربان و نیکوکار و جن، شیطان و ابلیس نماد نفسِ بدکنش، بدسیرت در وجود انسانِ نامهربان و ستمکار است و در رستاخیز کردارِ نیک یا بد انسان با سرشتِ الهیاش داوری میشود.
48 | آیه 41 - سوره سبا
قالوا سبحانك أنت ولينا من دونهم بل كانوا يعبدون الجن أكثرهم بهم مؤمنون
برداشت از آیه :در رستاخیز سرشتِ الهی، گواهِ پیروی انسان از سرشتِ الهی و یا نفسِ بدکنش است.
روشنگری:ملائکه نمادِ روح، اراده و سرشتِ الهی در وجود انسانِ مهربان و نیکوکار و جن، شیطان و ابلیس نماد نفسِ بدکنش، بدسیرت در وجود انسانِ نامهربان و ستمکار است و در رستاخیز کردارِ نیک یا بد انسان با سرشتِ الهیاش داوری میشود.
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله فاطر السماوات والأرض جاعل الملائكة رسلا أولي أجنحة مثنى وثلاث ورباع يزيد في الخلق ما يشاء إن الله على كل شيء قدير
برداشت از آیه :ستایش میکنم پروردگارِ مهرپرور را که توانا، فزاینده و آفریننده آسمانها و زمین است و فرشتگان با تواناییهای گوناگون سفیران او هستند.
تعرج الملائكة والروح إليه في يوم كان مقداره خمسين ألف سنة
برداشت از آیه :در رستاخیز سرشتِ انسان و فرشتگانی که در خدمتِ او بودهاند پس از طی مسافتی طولانی بهسوی پروردگارِ مهرپرور بازمیگردند.
يوم يقوم الروح والملائكة صفا لا يتكلمون إلا من أذن له الرحمن وقال صوابا
برداشت از آیه :مقرر فرموده تا از میان حاضران در رستاخیز تنها انسانِ پیرو سرشتِ الهی با پروردگار مهرپرور نیکو سخن بگوید.
روشنگری:به واژگان کلیدی: "انسان"، "امر"، "اذن"، "شفیع"، "روح"، "وحی"، "ملائکه"، "شیطان"، "ابلیس" و "جن" رجوع شود.
تنزل الملائكة والروح فيها بإذن ربهم من كل أمر
برداشت از آیه :در آن شب سرشتِ الهی در تو تجلی یابد و جانشینی پروردگار در تو محقق میگردد.
روشنگری:اشاره به شبی است که روحِ الهی یا فرشتهی برگزیده بهخدمت انسانِ باورمندِ نیکوکارِ احسن تقویم میرسد و در او متجلی و جانشینی پروردگار در انسان به فعل در میآید.
53 | آیه 5 - سوره القدر
سلام هي حتى مطلع الفجر
برداشت از آیه :آنشب تا سپیدهدمان، پر از درود و آشتی است.