سوره ص
والشياطين كل بناء وغواصَ(37)
برداشت از آیه :سلیمان از نیروی بنایان و غواصان نفسپرور بهرهمند بود.
واذكر عبدنا أيوب إذ نادى ربه أني مسني الشيطان بنصب وعذابَ(41)
برداشت از آیه :و ایوب آن پیرو سرشتِ مهربانِ الهی را بیاد میآورم که از رنج و شکنجه نفسِ بدکنش بهفریاد بود.
إذ قال ربك للملائكة إني خالق بشرا من طينَ(71)
برداشت از آیه :پروردگارِ مهرپرور اراده فرمود تا انسان را با کالبدی از جنس طبیعت بیافریند.
روشنگری:طین، تراب، صلصال کالفخار، حماء مسنون و... همگی به کیفیت و کمیت جنس و جسم انسان اشاره دارد که از ماده ای ناچیز و کم بها و کدر و قابل دیده شدن از طبیعت آفریده شده است.
فإذا سويته ونفخت فيه من روحي فقعوا له ساجدينَ(72)
برداشت از آیه :و چون انسان از سرشتِ پروردگارِ مهرپرور پرداخته و برپا گردید، آنگاه ظرفیتِ جانشینیِ خود را به او عطا فرمود.
روشنگری:پروردگار مهرپرور از آیه 31 تا آیه 34 سوره بقره، آیه 70 الاسراء، آیه 14 سوره المؤمنون، آیه 72 سوره ص، آیه 30 سوره الروم، آیه 72 احزاب، آیه 39 نجم، آیات 14 و 15 قیامت، آیه 6 انشقاق، آیه 8 شمس، آیه 4و5 تین، آیات 6،7،8 زلزله، آیه 6 عادیات، رتبه های اعطایی به انسان را نام میبرد:
1- انسان را جانشین خود بر روی زمین معرفی میکند.
2- فرشتگان را از شناخت کامل انسان عاجز قلمداد میکند.
3- با آموزش اسماء دانایی انسان را به کمال میرساند.
4- افزونی دانایی انسان را نسبت به فرشتگان به نمایش میگذارد.
5- فرمود تا فرشتگان انسان را ستایش نموده و در خدمت او قرارگیرند.
6- فرمود فرزندان آدم را گرامی داشته و بر بسیاری برتری بخشیده.
7- پروردگار مهرپرور خشکی و دریا را تحت سلطه فرزندان آدم قرار داد و چیزهای پاکیزه را روزی او نمود.
8- پروردگار بخاطر کمال خلقت انسان برخود درود و آفرین میگوید.
9- پروردگار پس از آفرینش اولیه انسان از روح خود در انسان میدمد.
10- پروردگار انسان را بر سرشت مهر خویش آفریده است.
11- انسان کوچک اندام چه شجاع و پرتوان است، او اراده و سرشتِ الهی را که عظمت کهکشانها در برابرش ناچیز است را با خود دارد.
12- فرمود انسان هرچه را بخواهد از راه تلاش بدست آورد.
13- فرمود انسان بر درون خود آگاه است.
14- فرمود انسان حتی آنگاه که بهانه میتراشد، بر درون خود آگاه است.
15- فرمود اگرچه با رنج و تلاش فراوان، لیکن انسان به پروردگارش خواهد رسید.
16- اختیار بدکاری و نیکوکاری در وجود انسان بنا نهاده شده است.
17- آفرینش انسان نیکوترین مرتبه از آفرینش هستی است.
18- اما همین انسان نیکوترین مرتبه، به پستترین مرتبه آفرینش نیز فرو میافتد.
19- در روز رستاخیز هر کس به اندازه وزن ذره ای نیکی کرده آن را خواهد دید ، و هرکس به اندازه وزن ذره ای بدی نموده آن را خواهد دید.
20- و با این همه انسان در برابر پروردگارش ناسپاس است
فسجد الملائكة كلهم أجمعونَ(73)
برداشت از آیه :و همهی فرشتگان به خدمت سرشتِ مهربانِ الهیِ انسان درآمدند.
روشنگری:سجده فرشتگان به فرمان پروردگار مهرپرور نماد اعطای پتانسیل جانشینی، فطرت یا سرشت الهی اراده و اختیار انسان ناب و کامل برداشت شده است.
إلا إبليس استكبر وكان من الكافرينَ(74)
برداشت از آیه :مگر نفسِ خودخواهِ ستمکارِ انسان.
قال يا إبليس ما منعك أن تسجد لما خلقت بيدي أستكبرت أم كنت من العالينَ(75)
برداشت از آیه :نفسِ بدکنش و خودستا، چرا از سرشتِ مهربانِ الهی پیروی نمیکند؟
قال أنا خير منه خلقتني من نار وخلقته من طينَ(76)
برداشت از آیه :زیرا نفسِ بدکنش انسان خودخواه و خودبرتربین است.
قال فاخرج منها فإنك رجيمَ(77)
برداشت از آیه :انسان باید که نفسِ بدکنشِ و خودخواه را از خود دور سازد.
وإن عليك لعنتي إلى يوم الدينَ(78)
برداشت از آیه :و انسان تا هنگام مرگ بایستی از نفسِ بدکنش دوری جوید.
قال رب فأنظرني إلى يوم يبعثونَ(79)
برداشت از آیه :تا فرا رسیدن رستاخیز وسوسهی نفسِ بدکنش در برابرِ سرشتِ الهی ادامه خواهد داشت.
قال فإنك من المنظرينَ(80)
برداشت از آیه :و آنگاه که رستاخیز فرا رسد.
إلى يوم الوقت المعلومَ(81)
برداشت از آیه :آن رویدادِ از پیش تعیین شده.
قال فبعزتك لأغوينهم أجمعينَ(82)
برداشت از آیه :به پروردگار مهرپرور سوگند که همهی انسانها فریب وسوسهی نفسِ بدکنشِ خود را میخورند.
إلا عبادك منهم المخلصينَ(83)
برداشت از آیه :و فقط پیروانِ نابِ سرشتِ الهیِ از کمین نفسِ بدکنش در امان هستند.
قال فالحق والحق أقولَ(84)
برداشت از آیه :و این سخنی درست است.
لأملأن جهنم منك وممن تبعك منهم أجمعينَ(85)
برداشت از آیه :بهدرستیکه همهی رنجبران رستاخیز از پیروانِ نفسِ بدکنش میباشند.
نظرات کاربران