سوره الانعام
هو الذي خلقكم من طين ثم قضى أجلا وأجل مسمى عنده ثم أنتم تمترونَ
برداشت از آیه :بیشک پروردگار مهرپرور کالبدِ انسان را از مادهای ناچیز و برای سرآمدی معین آفریده است.
وهو الله في السماوات وفي الأرض يعلم سركم وجهركم ويعلم ما تكسبونَ
برداشت از آیه :و او پروردگار مهرپرور تمام هستی است، پنهان و آشکار انسانها را میداند و از کار و بار آنان باخبر است.
قل لمن ما في السماوات والأرض قل لله كتب على نفسه الرحمة ليجمعنكم إلى يوم القيامة لا ريب فيه الذين خسروا أنفسهم فهم لا يؤمنونَ
برداشت از آیه :تردید ندارم نفسِ آفریننده هستی مهربانی را برگزیده و رستاخیز را برپا خواهد نمود و آنکه این را درنیابد زیان مییابد.
قل أي شيء أكبر شهادة قل الله شهيد بيني وبينكم وأوحي إلي هذا القرآن لأنذركم به ومن بلغ أئنكم لتشهدون أن مع الله آلهة أخرى قل لا أشهد قل إنما هو إله واحد وإنني بريء مما تشركونَ
برداشت از آیه :به شما میگویم که گواهیِ پروردگار مهرپرور بالاترین است و شما نیز آگاه باشید که از همتایی که برای او میآورید رویگردانم و این قرآنِ پندآموز تجلیِ اراده و سرشتِ آن یگانه است.
روشنگری:جانشینیِ پروردگار مهرپرور یا احسنِ تقویم شدن همه از نفخهی پروردگار مهرپرور است که اراده و اختیار خود را در انسان به ودیعه گذارد و کارگزاران هستی را در خدمت انسان گماشت، وحیِ قرآن نیز همان تجلیِ ارادهی پروردگار مهرپرور در پیامبر میباشد.
قل لا أقول لكم عندي خزائن الله ولا أعلم الغيب ولا أقول لكم إني ملك إن أتبع إلا ما يوحى إلي قل هل يستوي الأعمى والبصير أفلا تتفكرونَ
برداشت از آیه :خردمند باشید، آیا انسانِ بینا با انسانِ نابینا برابر است؟ من گنجینهدار یا محرمِ راز و یا فرشتهی پروردگار مهرپرور نیستم، بلکه فقط اراده و سرشتِ او در من به جلوه درآمده و من از آن پیروی میکنم.
وأنذر به الذين يخافون أن يحشروا إلى ربهم ليس لهم من دونه ولي ولا شفيع لعلهم يتقونَ
برداشت از آیه :به آنانکه نگران رستاخیز و دیدار پروردگارشان هستند اندرز میدهم، شاید به نیکی گرایند، زیرا در رستاخیز جز کردار نیک، هیچ یاری و همراهی نباشد.
روشنگری:شفیع= پادرمیانی، میانجی، ریش سفیدی، همراهی.
یتقون= پرهیزکاری، پروا، نیکی و مهربانی
وإذا رأيت الذين يخوضون في آياتنا فأعرض عنهم حتى يخوضوا في حديث غيره وإما ينسينك الشيطان فلا تقعد بعد الذكرى مع القوم الظالمينَ
برداشت از آیه :از پیوستن به جمعِِ بهانهجویان در نشانههایِ پروردگار تا آنگاه که به سخنی دیگر نپرداختهاند رویبگردان، دوستی با ستمکاران از هوایِ نفس است.
روشنگری:ظالم در این آیه در برابر متقی در آیه بعد قرار دارد و تایید کننده برداشت مفهومی از متقی به معنای نیکوکار می باشد.
وذر الذين اتخذوا دينهم لعبا ولهوا وغرتهم الحياة الدنيا وذكر به أن تبسل نفس بما كسبت ليس لها من دون الله ولي ولا شفيع وإن تعدل كل عدل لا يؤخذ منها أولئك الذين أبسلوا بما كسبوا لهم شراب من حميم وعذاب أليم بما كانوا يكفرونَ
برداشت از آیه :آنان که در دنیا سرشتِ الهی خود را فرو نهاده و فریب نفسِ بدکنش و ستمکار را میخورند بدانند که در رستاخیز جز پروردگار مهرپرور، یاری و پادرمیانیِ دیگری در کار نیست و به هیچبهایی از پیامدِ کردارِ خود رها نگردند و خور و خوابشان درد و رنج خواهد بود.
روشنگری:دین = وجدان و سرشت الهی
وهو الذي خلق السماوات والأرض بالحق ويوم يقول كن فيكون قوله الحق وله الملك يوم ينفخ في الصور عالم الغيب والشهادة وهو الحكيم الخبيرَ
برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور فرزانه، آگاه و دانای پنهان و آشکار و سخن او حقیقت است او آسمانها و زمین را به نیکی و آسانی آفرید او پادشاه روز رستاخیز است و همگان دوباره زنده و روح مییابند.
ومن أظلم ممن افترى على الله كذبا أو قال أوحي إلي ولم يوح إليه شيء ومن قال سأنزل مثل ما أنزل الله ولو ترى إذ الظالمون في غمرات الموت والملائكة باسطو أيديهم أخرجوا أنفسكم اليوم تجزون عذاب الهون بما كنتم تقولون على الله غير الحق وكنتم عن آياته تستكبرونَ
برداشت از آیه :هیچ ستمی مانند دروغ بستن به پروردگار مهرپرور و یا ادعای دروغینِ تابشِ سرشت و ارادهی الهی برای آوردن قرآن نیست، چه هولناک است درد و رنج جاندادن دروغگویان و خودپرستان.
روشنگری:در جهان بینی قرآن، مصادیق ستم و ستمگر عبارتند از، شرک یا همتاباوری(ان الشرک لظلم عظیم، آیه 13 سوره لقمان)، کفر یا ناباورمندی پروردگار مهرپرور، دروغ بستن به پروردگار، نامهربانی به دیگران و هستی است.
نظرات کاربران