سوره النسا
يريد الله أن يخفف عنكم وخلق الإنسان ضعيفاَ(28)
برداشت از آیه :چون انسان کم توان است راه او آسان شده است.
الذين يبخلون ويأمرون الناس بالبخل ويكتمون ما آتاهم الله من فضله وأعتدنا للكافرين عذابا مهيناَ(37)
برداشت از آیه :آنان که ستمکارانه داشته های خویش را پنهان کرده، خست ورزیده و تنگ چشمان را می ستایند با رنجی بزرگ روبرو خواهند شد.
روشنگری:آتاهم الله = نعمت الله = هدایای الهی انسان
کافرین: مال اندوز خسیس و تنگ چشم، ستمگر، خدا ناباور.
والذين ينفقون أموالهم رئاء الناس ولا يؤمنون بالله ولا باليوم الآخر ومن يكن الشيطان له قرينا فساء قريناَ(38)
برداشت از آیه :انسانی که بانفس بدکنش خود همراهی کند چه بد همنشینی دارد، او ناباورمندی است که بخشش را برای خوش آمد مردم می کند.
وماذا عليهم لو آمنوا بالله واليوم الآخر وأنفقوا مما رزقهم الله وكان الله بهم عليماَ(39)
برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور بسیار دانا است، و چه خوب است اگر همه نیکوکاران او و رستاخیز را باور داشتند.
إن الله لا يظلم مثقال ذرة وإن تك حسنة يضاعفها ويؤت من لدنه أجرا عظيماَ(40)
برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور حتی بهاندازه ذرهای کوچک بهکسی ستم روا نمیکند و پاداشِ نیکوکاری را دوچندان و بیشتر ساخته است.
إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها وإذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل إن الله نعما يعظكم به إن الله كان سميعا بصيراَ(58)
برداشت از آیه :پندهای من الهی و نیکو است و بیگمان پروردگارِ مهرپرور همگان را میبیند و میشنود، سرشتِ مهربانِ الهی را در خود متجلی و سپردهها را به صاحبانش بازگردانید و در داوری بین مردم دادگری پیشه کنید.
يا أيها الذين آمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم فإن تنازعتم في شيء فردوه إلى الله والرسول إن كنتم تؤمنون بالله واليوم الآخر ذلك خير وأحسن تأويلاَ(59)
برداشت از آیه :ای باورمندان از سرشتِ مهربانِ الهیِ خود، قرآن و آنانکه سرشتِ مهربانِ الهی را اراده کردهاند پیروی کنید، و اگر در انجام کاری تردید داشتید آنرا با سرشتِ الهی و قرآن بسنجید تا نیکفرجام شوید.
روشنگری:موضوع مورد بحث در این آیه، تعیین و تبیین داور و داوری در بروز اختلافات است و تا آیه 70 همین سوره ادامه یافته است.
وما أرسلنا من رسول إلا ليطاع بإذن الله ولو أنهم إذ ظلموا أنفسهم جاءوك فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيماَ(64)
برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور مقرر فرموده تا انسانهای کامل تنها از سرشتِ الهیِ خویش پیروی کنند و ستمگرن پشیمان را ببخشایند.
الذين آمنوا يقاتلون في سبيل الله والذين كفروا يقاتلون في سبيل الطاغوت فقاتلوا أولياء الشيطان إن كيد الشيطان كان ضعيفاَ(76)
برداشت از آیه :باورمندانِ نیکوکار با پیروی از سرشتِ الهیِ خود به مبارزه میپردازند و ناباورمندان ستمکار در راهِ نفسِ ستمکار خود مبارزه میکنند، بدانید که نیرنگ ستمکاران سست بنیان است، پس با آنان مبارزهکنید.
روشنگری:ایمان، باور به پروردگار مهرپرور و "سبیل الله" راه پروردگار است که بر پایه مهر و مهربانی می باشد. کفر، فراموش نمودن پروردگار و راه مهر اوست و "سبیل الطاغوت" راه شیطان و نفس است که بر پایه دشمنی و ستم استوار است و مبارزه با آن ضروری است.
ما أصابك من حسنة فمن الله وما أصابك من سيئة فمن نفسك وأرسلناك للناس رسولا وكفى بالله شهيداَ(79)
برداشت از آیه :گواهی پروردگارم بسنده است که پیام مهر او را میرسانم، نیکی از سرشتِ الهیِ انسان و بدی از نفس بدکنش انسان است.
روشنگری:پروردگار مهرپرور پدید آورنده هستی و توانای بیهمتا، مهربانی را برگزیده(آیه 12 انعام) و از کمترین ستم پرهیز دارد(46 فصلت و 44 یونس و 108 آل عمران و 40 نساء و....) .
وإذا جاءهم أمر من الأمن أو الخوف أذاعوا به ولو ردوه إلى الرسول وإلى أولي الأمر منهم لعلمه الذين يستنبطونه منهم ولولا فضل الله عليكم ورحمته لاتبعتم الشيطان إلا قليلاَ(83)
برداشت از آیه :اگر سرشت مهربان الهی نباشد، جز اندکی همه از نفسِ بدکنش پیروی کنند، آنگاه که در ارادهی خود دو دل باشید، آنرا با قرآن یا آنانکه سرشتِ مهربان و ارادهی الهیِ خود را متجلی ساختهاند مشورت کنید تا ژرفای آن فهم شود.
روشنگری:امر: مهر و اراده الهی.
اولی الامر: صاحب سرشت مهربان و اراده الهی.
استنباط: ژرفای اندیشه
تاکید آیه در باره اهمیت مشورت با افراد کاردان و باتجربه است.
من يشفع شفاعة حسنة يكن له نصيب منها ومن يشفع شفاعة سيئة يكن له كفل منها وكان الله على كل شيء مقيتاَ(85)
برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور بر هر چیز تواناست، هر کس در نیکی همراه و همراهی کند، از آن بهرهمند گردد و هر کس در بدی همراه و همراهی کند، از آن سهم برد.
روشنگری:
شفاعت: همراهی
الله لا إله إلا هو ليجمعنكم إلى يوم القيامة لا ريب فيه ومن أصدق من الله حديثاَ(87)
برداشت از آیه :من راستگوترین هستم، بدونشک آفریدگاری جز پروردگارِ مهر پرور نیست و رستاخیز در راه است.
إن الذين توفاهم الملائكة ظالمي أنفسهم قالوا فيم كنتم قالوا كنا مستضعفين في الأرض قالوا ألم تكن أرض الله واسعة فتهاجروا فيها فأولئك مأواهم جهنم وساءت مصيراَ(97)
برداشت از آیه :آنگاه که کارگزارانِ هستی جانِ انسان را میستانند، خودناتوان پندارانِ خانهنشین دریابند که بهخویشتن ستم کردهاند و از اینکه مهاجرت نکردهاند خود را سرزنش نموده و در دوزخ مییابند.
إن الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء ومن يشرك بالله فقد ضل ضلالا بعيداَ(116)
برداشت از آیه :هر کس جز پروردگارِ مهرپرور را باورکند، در راهی تاریک و دور گمشده، ناباورمندی و یا همتاآوری پوشیده نمیگردد.
روشنگری:در جهان بینی قرآنی هستی میدانی است تا انسان بتواند در آن:
اول پروردگار مهرپرور را بشناسد و
دوم آنکه به هستی مهربانی نماید.
هرکس پروردگار مهرپرور را باور نکند به خود ستم نموده و هرکس مهربان نباشد به دیگران ستم می کند.
ستمکار با پشیمانی از بدکاری و کوشش در جهت مهربانی، بدی هایش با خوبی هایش پوشانیده می شود، اماباور نداشتن پروردگار مهرپرور یا همتا قایل شدن برای او با هیچ خوبی و مهربانی قابل پوشش نخواهد بود، مگر آنکه فرد باورمند گردد.
إن يدعون من دونه إلا إناثا وإن يدعون إلا شيطانا مريداَ(117)
برداشت از آیه :آنچه را بهجای پروردگارِ مهرپرور میخوانند، جز اجسامی بیجان و همنوایی با نفسِ سرکش نمیباشد.
روشنگری:اناث: آنچه جان ندارد مانند درخت و سنگ
لعنه الله وقال لأتخذن من عبادك نصيبا مفروضاَ(118)
برداشت از آیه :دورباش بهنفسِ بدکنشِ ستمکار که با وسوسه انسانهای باورمند و مهربان را به سویِ خود میکشاند.
روشنگری:لعنت: دور باش، از بهشت رانده و دور شده، از جوار پروردگار دور شدن.
ولأضلنهم ولأمنينهم ولآمرنهم فليبتكن آذان الأنعام ولآمرنهم فليغيرن خلق الله ومن يتخذ الشيطان وليا من دون الله فقد خسر خسرانا مبيناَ(119)
برداشت از آیه :هرکس راهِ نفسِ ستمکار را برگزیند، سرگرم آرزوی داشتههای گوناگون دنیا میشود و از راهِ سرشتِ الهیِ خویش بازمیماند و این زیانی آشکار است.
روشنگری:اضلنهم: گم کردن را پروردگار مهرپرور.
یبتکن اذان الانعام و فلیغیرن خلق الله: سرگرم شدن با مال و منال دنیوی.
يعدهم ويمنيهم وما يعدهم الشيطان إلا غروراَ(120)
برداشت از آیه :نفسِ ستمکار انسان را میفریبد و با آرزوهای دور و دراز سرگرم میسازد.
وإن امرأة خافت من بعلها نشوزا أو إعراضا فلا جناح عليهما أن يصلحا بينهما صلحا والصلح خير وأحضرت الأنفس الشح وإن تحسنوا وتتقوا فإن الله كان بما تعملون خبيراَ(128)
برداشت از آیه :پروردگار مهرپرور به کردار همگان آگاه است، از آنجاییکه انسانها دارای نفسِ بدکنش و آزمند هستند بهتر است که زن و شوهر نسبت به یکدیگر بخشایش، آشتی و نیکویی پیشه کنند تا ناسازگاری و رویگردانی از میان برود.
يا أيها الذين آمنوا كونوا قوامين بالقسط شهداء لله ولو على أنفسكم أو الوالدين والأقربين إن يكن غنيا أو فقيرا فالله أولى بهما فلا تتبعوا الهوى أن تعدلوا وإن تلووا أو تعرضوا فإن الله كان بما تعملون خبيراَ(135)
برداشت از آیه :ای باورمندان پروردگارِ مهرپرور از کردار همگان آگاه است، در داوری از سرشتِ الهیِ خویش پیروی کنید و از نفس بدکنش بپرهیزید، استوار باشید و به داد بکوشید حتی اگر به زیان خودتان، پدر و مادر و یا نزدیکانتان باشد.
إنا أوحينا إليك كما أوحينا إلى نوح والنبيين من بعده وأوحينا إلى إبراهيم وإسماعيل وإسحاق ويعقوب والأسباط وعيسى وأيوب ويونس وهارون وسليمان وآتينا داوود زبوراَ(163)
برداشت از آیه :تجلیِ سرشت و ارادهی الهیِ من نیز همانند نوح، ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یعقوب، اسباط، عیسی، ایوب، یونس، هارون، سلیمان و زبور داود است.
يا أهل الكتاب لا تغلوا في دينكم ولا تقولوا على الله إلا الحق إنما المسيح عيسى ابن مريم رسول الله وكلمته ألقاها إلى مريم وروح منه فآمنوا بالله ورسله ولا تقولوا ثلاثة انتهوا خيرا لكم إنما الله إله واحد سبحانه أن يكون له ولد له ما في السماوات وما في الأرض وكفى بالله وكيلاَ(171)
برداشت از آیه :همه آنچه در آسمانها و زمین است از آن پروردگار مهرپرور و پناه او شما را بسنده میباشد، پس بهتر است تا پروردگار مهرپرور و پیامبرانش را باورکنید، ای اهل کتاب در رسم و آئین خود مبالغه نکنید و بر پروردگار مهرپرور آرایه و پیرایه نبسته و او را سه گانه نخوانید، او پروردگاری بیهمتا و از داشتن فرزند مبراست، عیسی مسیح پسر مریم، پیامبری با سرشت و ارادهی الهی است که مریم نیز با همان سرشت و اراده باردار شد.
لن يستنكف المسيح أن يكون عبدا لله ولا الملائكة المقربون ومن يستنكف عن عبادته ويستكبر فسيحشرهم إليه جميعاَ(172)
برداشت از آیه :نه مسیح نه فرشتگان برگزیده هرگز از باورمندی تننزدند، خودپسندانِ ناباورمند در رستاخیز کردارِ خود را خواهند دید.
نظرات کاربران